Sidor

onsdag 29 januari 2014

Crawl-kurs!

Ikväll har jag varit på Klitterbadet och deltagit i crawl-kurs för första gången. Lite lustigt, jag har på några månader gått från att vara mycket tveksam till vatten och simning öht, till att lära mig ett nytt simsätt och faktiskt gilla att vara i vattnet. Eftersom bröstsimmet går så vansinnigt långsamt tänkte jag att jag vill lära mig att simma effektivare (och snyggare).

Informationen inför kursen har varit minst sagt bristfällig och jag har fortfarande inte fått svar på några frågor jag hade, så det var allt lite spännande att se hur det skulle gå till.

Jag har hört en del skräckhistorier om just upplevelser från crawl-kurser, bl.a. folk som inte kan flyta, utan bara sjunker, folk som åker bakåt istället för framåt och folk som sväljer flera liter bassängvatten. Jag hade inga stora förväntningar om att vi skulle simma så mycket, utan trodde mer att vi typ skulle träna en sak idag.

Vi började med att ta på oss simfötter och tränade på benspark några gånger, sedan byggde vi på med att ha huvudet under vattnet, armcykling, rotation. Egentligen allt utom andning. Vilket tyvärr blev begränsande. För man höll ju andan så länge man kunde och sen gick man upp, helt andfådd och sedan tappade man koncentration, teknik och allting.

Men vi körde på och det gick jättebra, kändes kul och bra att man tog sig fram så snabbt i vattnet. Sedan tog vi av oss simfötterna. Sedan kom man inte framåt alls! Men efter ett tag gick det faktiskt bättre även utan simfötter.

Timmen gick väldigt snabbt och det var kul hela vägen. Det gick verkligen över förväntan för min del. Det känns som om man med lite träning skulle kunna bli bra på det där med crawl och det kändes inte överdrivet svårt ändå. Många grejer att tänka på, men på något sätt faller det sig rätt naturligt.

Jag ser redan fram emot nästa pass, kanske ska jag "tjuv"-träna lite själv någon dag om jag hinner med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar