Sidor

söndag 6 september 2015

Lite småprojekt...

Efter förra helgens genomgång av trädgården med våra trädgårdsgrannar så har det blivit mycket fokus på just trädgården.

Igår röjde vi lite buskar. Nere i köksträdgården och runt gärdsgården mot vägen. Idag körde Älsklingen undan allt ris. Det blir ju så jäkla mycket, trots att det egentligen inte var jättemycket vi röjde. Så gött att ha grejer och köra bort det med!

Vi klippte också gräset, vilket verkligen behövdes efter en veckas regnande!

Det är rätt knixigt att klippa gräset i köksträdgården med stenpallarna och annat som är i vägen.

Så nu var jag trött på det och bestämde mig för att lägga stenen runt växthuset. Det skulle vi ju ha gjort när vi byggde det, men så blev ju Älsklingen sjuk och det blev inte av.

Jag gjorde vad jag kunde med underlaget och trodde att jag fått det bra. Men när jag hade lagt plattorna framför växthuset så såg det för jävligt ut. Det där med underarbete är verkligen inte min grej. Jag har inte tålamod till att greja tills det blir perfekt. Och sedan blir det kattskit av det istället.

Så jag fick kalla in experthjälp; Älsklingen. Det finns inte mycket den mannen inte kan. Han körde dit mer stenmjöl och ordnade till det så att det blev jämnt och fint. Runt hela växthuset. Sedan var det bara för mig att lägga ut stenen!

Det blev den röda stenen. Jag hade först planer på att växla med den röda och den grå stenen. Men det är ju olika storlekar på dem, så det blev mycket enklare att få ihop det så att det blev bra runt om.

Att lägga sten är ett jäkla slit. Släpa sten, ligga på knä. Gå upp för att hämta sten, sedan ner på knä igen. Men det flöt på rätt bra när jag väl hade fått ett bra underlag. Och jag hade sådan tur att stenen räckte precis! Det blev bara ett fåtal över. Så hela stenläggningen blev faktiskt klar! Så gött!

Blev rätt bra ändå:)
Nu ska det bara ner stenmjöl i skarvarna, sedan är det helt klart! 

Allt gräs som syns på bilden hitom gärdsgården i bakgrunden ska bort och ersättas med grus. Då kommer det också att bli lite rakare och finare kanter.

Så idag har varit en sådan där dag som man har när man har projekt. Man håller på så länge solen är uppe och när man är klar så värker hela kroppen och man vill bara ligga ner. Men det är rätt gött att hålla igång ändå:).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar