Sidor

måndag 28 september 2015

Inte på humör

Måndag igen och en dag som har bjudit på härligt höstväder med strålande sol. Tyvärr har ju större delen utav dagen tillbringats inomhus på jobbet, men efter jobbet var det ju några ljusa timmar kvar att nyttja.

Jag tog in hästarna. Idag följde Pelle och Lettan med, men jag fick först baxa in Bosse i boxen och sedan gå ut och hämta dem, eftersom de inte orkade gå hela vägen:)
Jag gjorde i ordning Bosse. Tog bort två söm som hade krokat ur. En höger fram och en höger bak, där sömhuvudet hade slitits av. Ja, jag får verkligen hoppas att skorna sitter kvar några veckor till!

Jag hade förberett lite i paddocken med tre bommar in på diagonalen och tre bommar ut från andra diagonalen. Bra travövning för att få mjuk häst. Och så går den att variera lite hur som helst också.

Jag lade även fram tre travbommar på ena långsidan med ett kryss bakom. Tänkte att det kunde vara nästa steg att ta.

När vi kom ut i paddocken var Bosse ganska pigg i skritten och avslappnad och fin. Han skrittade på riktigt bra!

När jag skulle börja trava så gick han emot väldigt mycket och ville nästan stanna istället. Jag fick fram honom och så travade han på. Körde över diagonalbommarna på lite olika sätt. Lyckades fatta vänster galopp (som han har lättare för), men när jag provade igen så blev han lika motvillig igen.

Det konstiga var att han var inte jätteintresserad av att lyssna på förhållningar heller och ville inte sakta av när han väl hade börjat trava. Väldigt skumt.

Eftersom han inte hade någon ärlig bjudning i traven och galoppen så struntade jag i krysshindret och avslutade med att skritta av på lång tygel (där han hade bra energi igen).

Han var inte alls med på noterna idag. Jag funderade såklart på vad det kunde tänkas vara, men han var ju hel och ren överallt så jag misstänkte ingen skada.

Men så tog jag av sadeln och då såg jag att skruven och hylsan som håller ihop framvalvet på sadeln var borta. Skruven hittade jag i sadelkammaren, men hylsan hittade jag inte. Så sadeln kan ha varit obekväm för honom när det inte varit helt i ordning. Så nästa ridpass blir det Pelles sadel istället så får vi se ifall det hjälper.

Det är ju inte första gången han är motvillig, men det brukar mest vara i sidorna, inte när han ska gå framåt och då brukar det också gå över rätt så snart. Hjälper det inte med sadeln får vi väl ge oss ut i naturen och hitta lite naturlig framåtbjudning!

Inte på humör idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar