Sidor

tisdag 22 september 2015

Äntligen nöjd!

I somras, sista veckan på semestern gick jag till en ny frisör. Jag har haft lite problem med att hitta en frisör som jag trivs med. Det är faktiskt flera år sedan jag gick så där nöjd från frisörsalongen.

Jag såg fram emot att få fräschat till håret och en snygg frisyr som funkar både utsläppt och uppsatt.

Det hela började med att hon inte presenterade sig, ifrågasatte ifall jag VERKLIGEN behövde tvätta håret innan klippningen trots att håret inte var tvättat på några dagar och fett av sololja som av misstag hamnat i håret. Jag fick iaf övertalat henne till att tvätta håret och det gjorde hon utan att säga ett ord mer. UNDER HELA KLIPPNINGEN!

Hon sa verkligen INGENTING. Det var ingen dialog om hur kvaliteten på håret är eller hur det brukar bete sig eller hur hon uppfattade mitt hår. Hon såg dessutom ut som om hon befann sig på värsta stället i världen. Jag tyckte faktiskt lite synd om henne...

Hon ägnade ca 5 minuter åt att klippa håret och hon tog mer på längden än jag hade sagt, samt rörde inte det uppklippta håret som var mest slitet.

Sedan ägnade hon ca 45 minuter åt att applicera mängder med olika produkter (utan att fråga om det var ok eller berätta vad det var hon stoppade i håret), slita och dra i det med en rundborste samtidigt som hon försökte föna det torrt. Mitt hår är rätt svårtorkat, så det tog ju sin tid.

När hon var klar sprang jag nästan därifrån för att slippa bli utsatt för någon mer omild behandling. Och med ett hår som kändes ännu värre än före klippningen. Det såg verkligen inte klokt ut! Bara till att ha det uppsatt i fortsättningen.

Kanske borde jag ha klagat och sagt att jag inte var nöjd, men den här tjejen var väldigt ung, vet inte ens ifall hon hade slutat gymnasiet och hon såg verkligen ut som om hon hatade sitt jobb. Jag insåg att det inte skulle vara någon idé att klaga, för hon skulle ändå inte kunna ta till sig kritiken på ett vettigt sätt och jag kände att det inte var värt att säga något.

Så jag bokade istället en ny tid hos en ny frisör. Sex veckor senare så att håret hann växa lite iaf.

Idag var det alltså dags att gå till en ny salong och en ny frisör som jag inte provat tidigare.

Vilken skillnad! Glad, trevlig och pratsam var min nya frisör. Och dessutom otroligt professionell! Jag talade om hur det hade gått för sex veckor sedan och förstod direkt vad hon skulle göra med mitt hår. Hon frågade ifall jag ville ha det tvättat och sedan hade vi en dialog om hur jag upplever mitt hår, hur hon såg på det och hur hon skulle klippa för att få till en bra frisyr.

Hon lade mest tid på att klippa igenom hela håret ordentligt och sedan torkade hon det och gjorde i ordning det. Redan när hon gjorde det kände jag skillnad för håret var inte så motsträvig och det var inte så trassligt när hon borstade igenom det.

Det blev riktigt bra och jag blev så himla nöjd! Så glad att jag ÄNTLIGEN kunde gå ifrån frisören och känna mig sådär fräsch och snygg som man gör när man fått en riktigt bra klippning.

Tänk vilken skillnad det kan vara på olika frisörer! Jag vet ju vart jag ska gå nästa gång. Och även vilken salong jag aldrig någonsin kommer att gå till, än mindre rekommendera någon annan att gå till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar