Sidor

lördag 12 september 2015

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

Idag hade jag planer på att hinna rida innan fälttävlans-EM drar igång på svtplay.se. Så jag gick upp i tid, åt en god frukost och gick ut och hämtade hästarna. Då hade naturligtvis herr Bus dragit av sig båda framskorna! Jag blir så trött!

Förra torsdagen var hovis här och slängde på en framsko som Pelle hade tappat och hon passade då på att kolla över Bosses skor också. De satt som en smäck. I onsdags kollade jag dem och de satt kvar. Men idag, när man tänkte rida, ja då hade de minsann försvunnit!

Jag tog iaf in Bosse. De andra två ville inte följa med, så de fick vara kvar i hagen. Jag tog lite bilder på hans hovar som jag skickade till hovis när hon undrade hur trasiga de var...

Vänster fram på utsidan

Höger fram på insidan

Höger fram på utsidan

Vänster fram på insidan
Som det framgår av bilderna så går hovarna sönder varje gång han tar av sig skorna och så blir det mindre och mindre att sätta sömmen i för hovis. Ond spiral alltså. Jag får väl dock vara glad att han iaf inte är särskilt benägen att få hovbölder och skit!

Så jag friserade honom lite, klippte manen och pannluggen. Borstade honom. Sedan gick jag och hämtade Pelle och Lettan. Jag tänkte att jag får ägna mig åt Pelle istället. Så jag borstade och gjorde i ordning honom. Klippte hans lurviga öron:). Och så gick vi ut en runda. Selma fick följa med.

Pelle var så seg och slö. Vi gick bara upp till Linnarp och ned till banvallen och tillbaka. Han flyttade sig knappt framåt. Jag travade honom lite för att lyssna ifall han var ren. Och det lät rätt bra, tyckte jag.

Nu har jag släppt dem i den lilla hagen bakom garaget. Där fanns lite gräs för dem att beta. Jag ville inte släppa dem där i somras när det var som mest blinningar, för där har de inte en chans att freda sig från dem. Så nu blir det mindre risk att Bosse fläker hovarna ännu mer och så tar det betydligt kortare tid att hämta dem! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar