Sidor

lördag 4 december 2021

Underbara vinter!

Så kom den då äntligen, den underbara vintern! Med början egentligen redan förra helgen då temperaturen började falla ner under noll. SMHI inledde veckan med snövarningar, upp till 50 cm skulle det kunna komma här. Jag tänkte att jag tror det när jag ser det. Det hör ju inte till vanligheterna att det blir särskilt mycket snö här och flera gånger de senaste åren har det snöat norr, söder och öster om oss utan att vi fått så mycket som en snöflinga.

Men denna gång blev det annorlunda och tisdagen tillbringades inomhus mestadels. Jag var så glad över att slippa behöva köra till jobbet. Jag gör mitt jobb minst lika bra hemifrån.

Det hade börjat snöa redan under natten och det var full snöstorm när jag kom upp. Jag gav hästarna hö inne och de fick komma ut först vid 11-tiden då snöandet avtog och sedan klarnade det upp och blev runt -10 grader.

Min energi, som har varit låg emellanåt denna höst fick en enorm boost och när jobbet var klart tog jag en liten busrunda i snön med Alyssa och de andra hundarna. Det var första gången hon såg snö och hon försvann ju i den djupa snön:).

Snötaxen


Bus i snö!

Jag tog med Kalle på en skogspromenad. Det hade kommti ca 15-20 cm så det var lite jobbigt att pulsa i snön, men Kalle verkade tycka att det var mysigt i alla fall. Lyckligtvis fick han snösulor i fredags så det var bara till att skruva i brodd och på med reflexer sedan kunde vi ge oss ut i mörkret med pannlampan.
Broddar och snösulor


På väg in i den snöiga skogen


Fine Kallisen!

Äntligen har jag fått användning för min vinteroverall som jag köpte för många år sedan. Det finns så få saker som är så kallt som att sitta på en hästrygg i tio minusgrader!. Men med den på och vinterridstövlar med värmesulor i så gick det bra att skritta Bosse närmare en timme. Han har ju tyvärr inga snösulor än, så vi höll oss till de plogade vägarna, men det var ändå supermysigt.

Snön lyser upp så mycket att det egentligen skulle gå att rida utan pannlampan, men det är rätt gött att ha lite ljus ändå.

Bosse var för övrigt pigg och glad och skrittade jättefint hela vägen med bra energi. En enkel runda runt Linnarp och Obbhult.

Bosse i pannlampans sken

På onsdagen kom nästa snöoväder in med rätt så kraftiga vindar, framför allt på kvällen. Det började snöa runt lunch och sedan höll det på till tidigt på torsdagsmorgonen.

Det tog inte lång tid innan hästarna var helt översnöade så de fick komma in vid två-tiden. De var rätt nöjda med det kan man säga.

Tre hästrumpor i snöstorm

Jag har inte klippt hästarna i år eftersom de inte har gått så mycket och jag gillar det mer och mer måste jag säga. Speciellt nu när det är snö och kallt. Ingen lera i sikte! Och så skönt att slippa hålla på med täcken hit och dit! De har fantastiskt bra päls allihop och de har inte frusit någonting hittills.

Jag tror faktiskt att jag låter dem behålla pälsen denna vinter. Nu när de inte är helt igång och de lär de inte hinna bli heller innan årsskiftet. Jag vill inte klippa dem efter det eftersom de börjar fälla pälsen då och då upplever jag att sommarpälsen har svårt att komma fram och de blir gråa långt in i maj. Dessutom så är de ju lite lugnare när de är oklippta och så länge jag rider ute så är det inget problem att de har päls.

Men i alla fall så är jag så himla glad över all denna snö vi har fått denna vecka! Det snöade även natten till igår och i natt så nu har vi nog närmare 40 cm i terrängen. Med en massa drivor pga all blåst som var i torsdags. Men vinterlandskapet är ju helt underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar