Sidor

fredag 10 december 2021

Nu laddar vi för helg!

Äntligen fredag! Vilken vecka! Jag blir bara tröttare och tröttare, men har i alla fall hunnit med ett par ridturer på kvällarna denna vecka, vilket är bra. Kalle har varit ute och skött sig som en stjärna och Bosse har varit ute och skrittat lite, samt också skött sig fint.

Så idag fick han äntligen på sig nya skor och snösulor. 7 veckor har han gått sedan förra skoningen, men eftersom han har vilat mycket pga sin skada så var skorna inte så slitna som de brukar vara efter sju veckor och de glappade inte heller, vilket gör att hovarna får lite frist att läka ihop, vilket verkligen hans hovar behöver. Och det har ju inte blivit sämre med vintern och snön nu!

Så nu är han redo för mer bus i snön! Lagom till att det ska bli 7-8 plusgrader och regn i veckan. Men i helgen håller snön sig på plats i alla fall så vi passar på och njuter.

När hovis var klar skyndade jag mig för att göra i ordning Kalle och rida ut honom en runda. Jag har ju börjat nörda ner mig i mental träning och det verkar faktiskt ge effekt. Jag kunde lugnt och fint sitta upp på honom och vi skrittade iväg i det mysiga snöfallet. Vi kom iväg vid 16-tiden och det började skymma rätt bra. Vi tog en "safe" runda som jag vet att han känner sig trygg och lugn med. Men när vi vände upp i skogen fick han syn på grannen som kom gåendes på vägen och det blev han väldigt nervös över. Han ville trava in i skogen sådär spänt och dant, men jag lyckades hålla mig lugn och bara låta honom trava lugnt och sakta av utan att dra honom särskilt mycket i munnen eller bli nervös själv.

Spändheten höll i sig genom skogen och upp skogsvägen som vi brukar trava längs. Han fick fortsätta skritta tills han lugnade ner sig och sedan blev det lite lugn och fin trav. Det är så häftigt att rida i snön, det är helt ljudlöst liksom och trots att det var mörkt ute lyste snön upp såpass mycket att jag valde att inte tända lampan.

Vi vände på den vanliga vändplatsen och sedan skrittade vi tillbaka och travade lite igen. Vi svängde upp i Skattagårdsskogen och där blev det trav upp för första backen och sedan galopp. Lugnt och fint och han kändes avslappnad. Bara nyfiken och mysig liksom.

Vi passerade Attas och sedan Kullagården och därefter ut på Obbhultvägen. Vi blev passerade av några bilar och Kalle höll sig lugn. Han är så härlig att rida nu och jag trivs så himla bra med honom. Det känns som om vilan har gjort honom gott!

Imorgon eller på söndag ska jag nog utmana honom lite mer och välja en runda som han tycker är lite läskig. Ska bli spännande att se hur han hanterar det!

Ut i snöstormen

När vi kom tillbaka var vi fulla med snö och jag var bara tvungen att ta en bild på honom, han är ju så jäkla söt med snön i pannluggen!

Söt-Kallisen!

Jag hade på mig min fantastiska ridoverall och den höll mig varm och torr hela vägen. Trots att det idag bara var nollgradigt var det ändå skönt att ha den på. Den är verkligen bästa vinterplagget just nu! 

Så nu är jag superladdad för att rida massor denna helg, ut och galoppera i snön och bara ha det skoj med mina grabbar!

Bästa ridplagget just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar