Sidor

söndag 26 december 2021

Framsteg så sakteliga...

Idag har jag, Selma och Alyssa varit jakt-änkor medan Magnus och Nelly har varit ute på jakt.

Jag märker nu att jag börjar göra små små framsteg i vardagen, medan vissa saker som att klä på mig går irriterande långsamt.

Jag tog med tjejerna på en promenad i solen, Selma lös och Lissan i koppel. Det var kallt, men helt underbart att komma ut. Vi gick en runda runt grushålan och det gick faktiskt riktigt bra, jag kände inte av armen alls, inte som igår då den började värka efter halva rundan.

Vi var nog ute drygt en timme jag glömde sätta igång klockan, så rundan blev aldrig spårad tyvärr. Men vad gör det, vi kom ut i alla fall och de två vovvarna fick springa av sig. Det blev en lugn eftermiddag i soffan:).

Selma ute på åkern


Lite skogsluft fick vi också!

Jag lyckades också med två "stora" grejer som jag är extra nöjd med, nämligen att jag lyckades peta i mina kontaktlinser i ögonen och att jag hjälpligt lyckades sätta upp håret. Vilken lycka!

En annan sak som jag också blev löjligt glad över är att jag lyckades mocka lite skit när hästarna hade kommit in! Kanske lite löjligt, men jag blir så glad när jag kan börja avlasta Magnus lite. Om jag skulle fixa stallet skulle jag ju bli tvungen att tömma skottkärran väldigt många gånger och det skulle ta väldigt lång tid att bli klar, men jag skulle kunna göra det, även om resultatet inte blir exakt som jag vll ha det.
Skit-glad blev jag över detta!

Armen och handen blir alltmer användbar, det gör allt mindre ont. Idag har jag t.ex. bara tagit två Alvedon, vilket är en mindre än igår och hälften så mycket som på julafton. Det är bra framsteg!

Jag hjälper till mer och mer med handen och mina övningar går allt lättare även om fingrarna är väldigt svullna fortfarande.

Det ska bli så skönt att slippa gipset om nio dagar, samtidigt som ju handen kommer att bli mindre skyddad och förmodligen kommer att göra mer ont igen. Men nu vet jag att jag klarar att ta mig igenom det och att enda vägen är framåt mot full funktion!

Att jag kan vara lite mer aktiv nu underlättar ju såklart och jag följer mitt träningsschema slaviskt. Strukturerad som jag är, skriver jag upp en lista varje dag och så bockar jag av träningspassen så att de verkligen blir av.

Mina övningar och checklista

Nästa steg blir att ta tag i allt som jag inte får gjort när min vardag är aktiv. T.ex. satsa på mental träning, läsa böcker och studera hästträning. Jag är lite sugen på att klippa ihop en årsvideo också, men det är fortsatt jobbigt att jobba med en hand på datorn, så vi får se om jag orkar med det. Men soffan ska lämnas mer och mer med start imorgon! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar