Sidor

tisdag 11 februari 2014

7 x 700 m med GIF-tjejerna!

Idag var det dags för återförening med Varbergs GIF:s tjejlöpargrupp! Jag har inte varit där sedan november, då jag tog en medveten paus från intervallpassen för att köra lite mer lugna pass över vintern. Men eftersom Seedningsloppet till Göteborgsvarvet närmar sig behöver jag nu ta tag i snabbheten igen och börja pressa kroppen.

7 x 700 m stod på schemat idag. Vi värmde först upp ett par km i Påskbergsskogen och sedan sprang vi intervallerna på cykelbanan utmed Sparbankshallen bort mot Södra vägen. Jag försökte hitta ett tempo som jag skulle orka hålla alla sju intervallerna och kom hopplöst sist redan från början. Men det struntade jag i. Det var sju intervaller som skulle springas och mitt mål var att orka hålla samma tempo alla intervallerna igenom.

Efter fyra intervaller började jag faktiskt springa om några och kom närmare de som hade gått ut allra hårdast från början. Uthålligheten har jag inte tappat iaf. Men jag kände mig hopplöst långsam ända tills jag ställde in Garmin-klockan så att jag såg mitt tempo. Strax under 5 min/km. WHAT??? För en vecka sedan var det ju omöjligt att komma under 5:30!

Det var förvisso betydligt bättre underlag, asfalt, den här gången jämfört med tjällossning och is förra tisdagen, men det borde inte göra en halv minut. Visserligen var intervallerna 300 meter kortare, men det kändes ändå som en klar förbättring.

Jag höll tempot hyfsat alla intervallerna igenom, 3:25 som snabbast tid, 3:33 som långsammast. Mycket nöjd med det!

Det var kul att springa med GIF-tjejerna igen och idag var vi dessutom många, minst tio och det är ju såklart extra kul! Nu är kroppen härligt trött och jag hoppas att allt kommer att gå bättre än förra gången på morgondagens crawl-kurs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar