Sidor

tisdag 17 september 2013

Spännande projekt på G!

Såhär ser mitt hus ut. Det är inte vackert. Det kanske är ett av Sveriges fulaste hus. Men det har sett ut såhär så länge jag kan minnas. Jag är van.
Framsidan
Gaveln mot vägen
Baksidan med balkong och altan (och de nya fönstren)

Gaveln mot trädgården
Eternit är inget vackert material, även om man har sluppit måla det de senaste 50 åren. Men nu jäklar ska det bli ändring! Nu har jag bestämt mig för att genomföra mitt nästa (gigantiska) projekt, nämligen en helrenovering av tak och fasad!

Det är mycket som ska göras. All eternit skall bort. Både på taket och på fasaden. Svarta glacerade betongtakpannor ska upp på taket. Skorstenen ska plåtas in. Balkongen och altanen på baksidan av huset ska rivas. Hela huset skall isoleras. Ny fasad ska snickras på, stående träpanel med läkt. Den nya fasaden ska målas i en snygg gul färg. Nya fönster ska in (samma stil som de som sitter i köket). Nya dörrar ska in. Betongtrappen på framsidan ska bilas bort och ersättas med en trätrapp som blir integrerad med altanen som ska byggas där. Ny altan ska byggas på baksidan av huset. El ska dras i plankväggarna så att man slipper hacka sig fram med stämjärn när man ska göra i ordning rummen som är kvar att göra i huset.

Jag har fått en kalkyl och pratat planering med min bästa snickare (Hunnestad bygg som gjorde inomhusrenoveringen).Jag ska även träffa fönstrleverantören snart för att gå igenom och få en offert på de grejerna.

Om ungefär 8 månader kommer vi att dra igång. Vi ska själva riva allt (precis som vi gjorde förra renoveringen). Vi ska bygga ställningen själv. Vi ska riva ner balkongen och altanen. Det kommer att bli mycket jobb och ett stort projekt, men det kommer att bli så himla kul!!! Och det kommer att bli grymt bra! Det är så härligt att ha något att se fram emot hela den långa mörka hösten och vintern. Saker att fundera på. Leta inspiration. Bestämma sig för att så här blir det.

När detta är klart kommer jag att bo i ett hus som är väl isolerat med fönster och ytterdörrar som håller tätt och som går att öppna utan att man behöver vara rädd för att de ska trilla ner. Förmodligen kommer mängden ved som går åt till att värma huset på vintern att halveras och kanske kommer det att funka att elda mer sällan än varje dag. När det blåser kommer inte innerdörrarna slå så att Selma skäller eftersom hon tror att någon knackar på ytterdörren. Och det bästa av allt; MITT HUS KOMMER ATT BLI SÅ JÄKLA FINT!!!

Jag ska dokumentera precis ALLT som händer med min fina kamera. Jag ska klättra upp högst upp på taket och ta bilder på utsikten. Kanske lägger jag lite takpannor själv och hjälper till att snickra här och där, agerar hantlangare.

Jag ser inte mitt hus som det ser ut på bilden. Jag föreställer mig hur det kommer att se ut om 9-10 månader. Och det gör att jag står ut lite till:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar