Sidor

söndag 19 april 2020

Solig söndag

Ännu en solig dag och det är söndag. Jag vaknade strax innan sju i morse och gick då ut och släppte ut hästarna i vanlig ordning. Trots solskenet skulle det visa sig att det inte blev särskilt varmt ute. Den där förbaskade nordliga vinden tog död på värmen även idag.

När jag hade käkat och redigerat gårdagens film på Pelle gick jag ut för att mocka lite i vinterhagen. Jag påbörjade det för någon vecka sedan men har inte orkat fortsätta riktigt. Hästarna gödslar ju varje dag, så det byggs ju på, men jag försökte i alla fall ta bort det mesta som var i hagen nu.

Det är ett väldigt drygt jobb det där hagmockandet och det tar ju aldrig slut. Men jag lyssnar på ljudbok så det går ju an. Jag körde in traktorn i hagen och sedan körde jag runt med skottkärran och tömde i skopan när den blev full. Det är väldigt torrt och därför lite svårt att få upp allt, men de färska högarna blir ju bra att ta bort i alla fall. Skönt för grabbarna att få lite fräscht i hagen i alla fall.

Jag höll på i närmare två timmar men blev ändå inte klar med hela hagen. Dock är ungefär halva genomgången och klar. Så det känns bra!

Idag på eftermiddagen fick Bosse sig ett pass på ridbanan och jag filmade det med min Pixio Cameraman. Det är alltid kul med film. Bra att se sig själv men även hur hästarna rör sig och hur vi utvecklas tillsammans. Jag tycker faktiskt att det har hänt en hel del med min sits sedan jag började träna för Charlotte och det ser bättre och bättre ut. Sedan är det grymt svårt att sitta ner på Bosse i traven eftersom han har så stora rörelser.

Han var ganska positiv idag, kom igång fint i traven. Kanske lite dålig framåtbjudning till en början, men jag kunde snart jobba honom med tempoväxlingar, volter och serpentiner. Galoppen var däremot seg idag, framför allt höger, men han tog inte vänsterfattningen heller på första försöket och jag fick bråka med honom lite grann för att få honom att galoppera. Men vi kämpar på.

Jag tycker att han blir bättre och bättre i högergaloppen nu när han väl galopperar. Han springer inte lika mycket och han gör faktiskt helt ok avbrott. Dyker inte lika ofta som tidigare utan är mycket stadigare i formen.

Vi körde hoppövningarna också och nu märks det att han börjar förstå vad det går ut på och han gör inte lika mycket kråkhopp och annat som han har gjort tidigare. Han kommer väl inte perfekt alltid, men han rättar sig mer och mer. Vi kom några gånger i galopp och då vill han gärna dra mot hindret så att det blir lite trångt. Men vi jobbar vidare, det går framåt hela tiden. Så kul!

Jag jobbade igenom honom ordentligt idag också och red lite öppnor samt skänkelvikningar. Han gör det  bättre och bättre. Och på slutet när jag travade av honom jobbade jag med att han skulle trava av i lugnt tempo trots att jag lättade på tygeln och det gick också bättre än tidigare. 

Jag var lite irriterad på att han skulle bråka med mig såpass mycket som han gjorde, jag tycker att han ska släppa det där snart, men bortsett från det så blev det ännu ett bra pass!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar