Sidor

söndag 19 april 2020

Bosse torsdagsträning

I torsdags var jag hos Charlotte med Bosse för att träna lite dressyr. Jag värmde upp honom i samtliga gångarter innan vi började jobba med honom.

Han var stundtals lite motstridig, men jag jobbade igenom det och på slutet var han jättefin. Vi gjorde tempoväxlingar i traven och bogen in, samt lite volter och annat. Han släpper ner mig mycket bättre i traven när jag sitter ner, men det är ju ett rejält träningspass även för mig att rida honom! Jag får minsann kämpa för att han ska göra det jag vill.

Galoppen gick bra i vänster varv som vanligt, han är väldigt fin där nu och han jobbar lugnt och fint, samt tar mina fattningar bra. I höger galopp är det mer spring, men han blir bättre och bättre ändå.

Jag skulle försöka fatta galopp från skritt men då blev han sur och jag fick knappt honom i galopp från trav så vi jobbade med det istället. Avbrott och fattningar och det gick helt OK.

På slutet red jag öppnor i trav längs långsidorna och då gjorde han det jättefint och fick en fin form i traven. Och då jobbade han på som om han inte alls hade varit sur tidigare. Han är verkligen så knepig ibland!

Men jag tycker att det blev ett bra pass ändå. Vi lär oss mer och mer för varje gång. Jag får mer och mer koll på saker och ting och lär Bosse att acceptera mer och mer. I vänstergaloppen kan jag nu lätta i handen, jobba med galoppen, öka och minska steglängd och det är så himla kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar