Sidor

lördag 3 december 2016

Julbak och löprunda

Idag hade jag bestämt mig för att baka det årliga julbaket, lussebullar och pepparkakor. För övrigt det enda jag bakar. Jag är inte så mycket för att baka, för jag vet ju vem som äter upp det som bakas... dvs jag själv😀

Pepparkaksdegen slängde jag ihop i torsdags och den har sedan dess stått och vilat i kylskåpet. Så jag körde igång med att blanda ihop lussebulledegen. Den ska ju jäsas hit och dit (en av anledningarna till att jag inte bakar, det tar för jäkla mycket tid...) så då körde jag pepparkakorna medans degen jäste.

Jag hade igång SVTplay och lyssnade på herrarnas längdskidåkning. Så kul med två svenskar överst på pallen! Men nästan lite roligare att de astmamedicins-knarkande norrmännen inte ens nådde pallen på hemmaplan...

Det blev väldigt effektivt med bakningen och när det var dags att köra in bullarna i ugnen hade jag bara en plåt med pepparkakor kvar. Så vid lunch var jag klar. Skönt att få eftermiddagen till annat!

Härliga lussebullar med saffran!

Egna pepparkakor (godast!)
Så vad gör man på eftermiddagen då? Jo, en löparsugen hund och en löparsugen matte beger sig till Åkulla för att kolla in hur det går med snötillverkningen. Det stod nämligen på Facebook att de skulle köra i natt, så jag var ju lite nyfiken på hur det såg ut.

Något har hänt med löpningen. Det går så lätt nu och jag fattar inte riktigt varför. Men kul är det i alla fall!

Vi tog Obbhultvägen mot Åkulla och svängde upp på banvallen vid Flähult. Det gick rätt bra trots att det i princip lutar uppåt hela vägen.

Fina banvallen!
Det var ett par minusgrader, men helt vindstilla. Solen sken hela förmiddagen, men när vi kom ut lös den med sin frånvaro. Men vad gör det? Vi fick ju härlig frisk luft!

Som alltid när vi springer i Åkulla, måste Selma kolla badtemperaturen och dricka lite i Ya-sjön. Men idag var det lite svårt, eftersom det var is på sjön...

Var är vattnet, Matte? Det brukar ju vara här???
Vi sprang vidare bort till snötillverkningen. Så himla mycket hade det inte blivit, men ändå så att vi kunde mysa lite i snön:) 

Snö💓
Vi sprang bort mot vägen som går runt sjön och började resan hemåt. Löpningen fungerade otroligt bra och jag gick inte en enda meter! Helt underbart! Jag hade tänkt springa så länge jag orkade och sedan gå resten. Det blev ända hem. 12,3 km! Jag vet inte när jag sprang så långt senast???

Det var helt underbart! Vindstilla, tyst, bara Selma och jag där i skogen. Frisk, kall luft och en kropp som bara älskar att springa. Så mycket bättre blir det inte! Jag bara njöt hela vägen!

Dagens runda
Trots att det var rätt kallt frös jag inte. Inte ens om rumpa och lår som alltid brukar vara iskalla. Men så passade jag ju på förra veckan när Craft sportswear hade black friday och köpte nya underställ. Långkallingarna testade jag idag och de verkar vara riktigt bra! Förutom att de är grymt snygga!


Snyggaste underställen!
Det ska bli väldigt spännande att se vad den här löparformen kommer att bli framöver. Om jag kan känna mig såhär bra nu när jag precis har varit sjuk och dessutom inte sprungit särskilt mycket i höst så borde det ju kunna bli riktigt bra om jag fortsätter såhär. 

Nu gäller det bara att hitta skidformen också. Lungkapaciteten finns helt klart, nu ska bara överkroppsstyrkan med också. Sen blir jag farlig i spåren😁!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar