Sidor

tisdag 27 december 2016

Efter stormen Urd

Igår hade vi vårt tredje julkalas! Den här gången var det två av mina syskon med familj som var här och äntligen slapp vi äta julmat! Det blev istället oxrullader med en massa goda tillbehör som bl.a. broccoli och rödbetor med fetaost. Så gott!

Igår var det också klass 2-varning för storm utfärdad av SMHI. Det blåste rätt rejält, men min referens när det gäller storm är fortfarande Gudrun 2005 och detta var ju inte i närheten!

Det jag har varit mest rädd för när det gäller storm i år är såklart växthuset. Skulle det stå kvar? Skulle glasen vara hela?

Svaret på frågorna var JA!

Mitt fina, hela växthus!
Det såg faktiskt ut som att Urd inte hade haft någon större påverkan på någonting här hemma. Bra!

Efter frukost skruvade jag ihop min julklapp, vallastället och förberedde mina skidor för kommande åkning. Det var faktiskt riktigt roligt att pyssla med skidorna. Jag som alltid har varit ointresserad av vallning och varit nöjd med mina tejpade skidor.

Men med hjälp av Youtube ska det nu bli kul att testa mina nyvunna valla-kunskaper. Bara snön som fattas!

Min fina julklapp!
Efter skidprepareringen tog jag med mig Selma ut på en powerwalk i skogen. Vi traskade upp vid Rya, rakt igenom skogen så att vi kom ut vid parkeringen vid Bexells stenar.

Det var inte många spår av stormen, några nedfallna träd, annars mycket lugnt.

Ett nedfallet träd
Solen visade sig också, även om den står väldigt lågt nu, den mörkaste tiden på året. Trots att klockan var tolv orkade den inte upp längre än såhär:

Låg, men fin sol
Skogen vid Bexells stenar är verkligen trolsk oavsett årstid. Lika mycket som jag älskar att vistas där på våren när bokarna har slagit ut, lika mycket går det att njuta av naturen där nu när alla löv ligger på marken och det mesta ser rätt dött ut.

Kloka ord på stenar...
Vi styrde kosan mot Valasjön. Det är en härlig nedförsbacke ner mot sjön, där man har fin utsikt!

Utsikt mot sjön!
I två timmar var vi ute och lapade dagsljus. Så härligt! Pigg och glad blev jag av det!

På eftermiddagen tog jag bilen till stan för att sätta sprätt på lite julklappspengar. Jag har funderat ett tag på att skaffa ett par trådlösa hörlurar. Jag lyssnar ofta på pod när jag mockar i stallet och när jag kör crosstrainer har jag musik i öronen. Att vid dessa tillfällen ha en jäkla hörlurssladd som fastnar överallt är ju grymt irriterande. Dessutom är det inte så bra att ha telefonen i den svettiga sport-bh:n när jag står på crosstrainern.

Så nu hade jag funderat färdigt och jag svängde in på Elgiganten. Där hittade jag dessa snygga lurar:

Fin-lurar
Det blev köp! Nu är de laddade och klara för test i stallet imorgon. Hoppas att de funkar lika bra som de är snygga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar