Sidor

söndag 6 juni 2021

Bosse på terrängbanan!

I torsdags var det äntligen dags för Bosse och mig att åka till Falkenbergsortens ryttarförening och testa på lite terränghinder. De har ju börjat skaka liv i sin terrängbana igen och de har massor av små hinder, vilket jag tänkte skulle vara perfekt för Bosse.

Vi skulle dessutom få träffa Louise som skulle hålla i vår träning. Så himla kul! Vi har alltså inte setts sedan 2010, men hållit kontakten via sociala medier.

Jag var så förväntansfull, jag har funderat på detta länge och tänkt att Bosse skulle älska att hoppa terränghinder, få galoppera på öppna fält och bara skutta runt liksom, så jag var glad i hågen när jag lastade honom och åkte iväg. Dessutom var det första turen med häst sedan jag fick mitt BE-körkort så nu körde jag lagligt också.

Vi kom ner dit ganska mycket senare än jag hade tänkt, men Bosse var väldigt lugn och fin. Jag band fast honom vid släpet och sedan broddade jag och slängde på all utrustning innan vi traskade ut bland terränghindren.

Vi skrittade runt lite på banan och han var väldigt tittig på alla hinder, lite olikt honom. Men så har han ju inte varit på någon annan bana än min egen och Charlottes på 11 år, så det var ju i princip en ny upplevelse för honom.

Vi värmde upp i trav och galopp och han var riktigt fin, framåt och pigg.

Så skulle vi hoppa en liten stock, vi travade mot den och 20 meter från den lade han av och blev tjurig. Skulle inte gå fram mot den ens. Jag försökte igen, samma sak igen. Vi försökte från andra hållet, men samma reaktion igen. Vid ett tillfälle fick jag honom att travhoppa den och sedan föll han in i galopp så jag galopperade på och vände tillbaka mot den igen och då var det tvärstopp igen. Han skulle minsann inte hoppa några jäkla terränghinder.

Vi testade ett annat hinder med precis samma resultat, han ville inte hoppa, inte ens gå i närheten. Och när han stänger av så är det helt hopplöst att försöka göra något, bjuder han inte på hindren så blir det inget av det liksom.

Vi försökte i andra änden av banan, där det fanns en kulle som vi travade upp på, sedan travade vi ner och då bjöd han så styrde jag mot ett litet hus, men det ville han inte heller hoppa. Det fanns ett litet upphopp, nej det skulle han inte hoppa.

Vi försökte med vattnet. Bosse, som glatt travade och galopperade genom vattenpölar på uteritten häromdan skulle inte gå i närheten av vattnet heller.

Så jäkla trist! Så det blir väl ingen terränghäst av honom som det verkar. Kanske lika bra det. Då kan vi koncentrera oss på banhoppning och stärkande uteritter istället. 

Jag tror förvisso att värmen var lite jobbig för honom. Han blir ju väldigt varm och svettas mängder, dessutom är inte konditionen på topp än, så när det blir jobbigt, blir han sur helt enkelt. 

Men det var i alla fall superkul att träffa Louis och tjata lite, hon är så härlig att umgås med!

Men jag var rätt besviken på att Bosse inte ville hoppa. Det blev ju världens antiklimax när det blev såhär. Jaja, vi får ta nya tag helt enkelt!

20 meter från stocken sa han tvärt NEJ
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar