Sidor

måndag 24 september 2018

Hösttemperatur

I morse hade bilen fått en hinna av is när jag skulle åka till jobbet. Endast tre plusgrader hade vi då. Så det känns verkligen som om hösten är här och de närmsta tio dagarna får vi inte se några temperaturer över 13-14 grader enligt SMHI. Lite läskigt, tycker jag, då jag inte vill att gräset ska sluta växa nu. Det skulle ju betyda att hästarna måste in på nätterna och fodras med hösilage redan nu. Inte bra! Jag vill ha dem ute minst en månad till!

När jag åkte hem från jobbet passade jag i alla fall på att köpa lite kraftfoder och mineraler till dem. Så nu kommer de att få hackad lucern, krafft groov original och mineraler varje kväll så att de inte tappar mer hull innan vintern.

Jag hoppas att det ska ge Bosse lite mer positiv energi också så att han blir lite roligare att rida! Så när jag kom hem fyllde jag krubborna med mat och gick ut och hämtade hästarna så att de fick äta medan jag själv åt och tog på mig ridkläderna.

Det var rätt kallt ute när jag kom ut och jag fick hämta en betydligt varmare jacka än jag hade tänkt från början. Det hade faktiskt funkat med vinterjackan insåg jag när jag var ute och red.

Bosse verkade lite piggare idag, men han var ändå väldigt lugn och fin. Han var helt lugn när jag skulle kratsa hovarna och han vevade inte med bakbenen en enda gång. Inte ens med vänster som han alltid ska dra upp och hålla på med. Så duktig!

När vi kom ut stod han still medan jag satt upp men sedan var han lite seg när vi gick iväg. Han blev lite konfunderad när vår robotgräsklippare höll på ända intill vägen, han tyckte att den var väldigt märklig, men stod kvar och tittade och gick sedan förbi hyfsat lugnt.

Vi tog rundan runt Linnarp och segheten fanns kvar tills jag fick igång honom i trav vid grushålan. Han travade på fint och skrittade sedan energiskt när jag saktade av honom. När vi kom ner till banvallen travade han på fint och energiskt där också. Han bjöd också på lite galopp efter lite övertalning. Men han var lite okoncentrerad och sprang och tittade på saker så det blev lite hoppigt. Men ändå, han var mycket mer framåt idag än igår och jag hoppas att han kommer att visa bra energi även i paddocken framöver!

Soligt och fint, men kallt
När jag var klar med honom lade jag faktiskt på honom ett lätt täcke, mest för att han inte ska behöva slösa energi på att värma sig när det ska bli så kyligt i natt  (endast någon grad imorgon på morgonen).

Täcke på
Pelle har ju satt sin höstpäls, en mörk tät lite kortare päls som alltid kommer i september och som senare övergår till den riktiga tjocka och långa vinterpälsen. Bosse har ju sin tunna sommarpäls kvar än så länge. Men han brukar ju bli lite fluffig han också fram i oktober.

Höstpäslbeklädd Pelle
Tyvärr lyckades jag glömma att ringa veterinären idag. De har telefontid mellan 8-9 och just då hade jag en hel del att rodda på jobbet, så det försvann helt ur min hjärna. Kom på det kvart över 9 och då var det för sent. Hoppas att jag kommer ihåg det imorgon så att jag kan få avmaskningsmedel till stackars Bosse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar