Sidor

söndag 8 september 2019

Helg med svamp och hästar

Igår drog Magnus och jag en rejäl svamprunda på lite olika ställen. Det var så mycket svamp överallt!
Jag plockade främst trattkantareller, Magnus främst gula kantareller. Jag hittade massor av jättefina taggsvampar och en jättestor och fin blomkålssvamp. Ja, vi fick ihop två ICA-kassar i plast, det var enormt mycket svamp!

Lördagens skörd!
Klockan var fyra innan vi kom hem och bara för att få undan det började jag att rensa de gula kantarellerna direkt. Jag sorterade undan trattisarna i en egen bunke. Jag höll väl på i ett par-tre timmar, fick ihop en fyralitersgryta först som jag förvällde och sedan fyllde jag en trelitersgryta också. Sedan har det stått på spisen och kokat och idag har jag portionerat ut svampen i diverse burkar. Vi har så mycket svamp nu att burkarna börjar ta slut... Idag förvällde jag blomkålssvampen, resten av kantarellerna, trattisarna (som Magnus rensade idag) och taggsvampen. Äntligen är bordet tömt och allting klart!

Nu behöver vi nog inte mer svamp. Men det är ju så jäkla kul att plocka! Jaja, jag får väl rensa dem själv nästa gång...

Efter allt svampplockande orkade jag faktiskt inte rida igår. Dessutom försvann det fina vädret och det blev mulet och regnigt, så det var nog bättre att rensa svamp och lyssna på ljudbok.

Idag vaknade jag utvilad. Jag har haft en vecka med oroliga nätter då jag har vaknat av att det har regnat, av flugor som studsar i taket och ibland vet jag inte vad jag har vaknat av. Så i natt fick jag för första gången på länge en ostörd natt. Skönt!

Jag kände att det drog i benen och jag gick upp och tog på mig träningskläderna och gick sedan ut till vovvarna. Gissa om de var glada!

Vi sprang en ny runda idag, en skogsväg som jag tidigare inte har utforskat. Den var dock inte så kul då den ledde till en dead end. Men det blev i alla fall en trevlig och lagom lång runda för den "form" jag är i just nu. Det var en magisk morgon! Solen sken, det var bara 11 grader och det var helt vindstilla! En riktigt fin septembermorgon!

Vackra vovvar en vacker morgon!
Efter frukost gick jag ut och hämtade hästarna. Det var dags för en ridtur i det härliga vädret! Solen sken och det var faktiskt riktigt varmt. Pelle fick börja. Vi tog Linneskogsrundan. Han var lite piggare från början idag och skrittade på riktigt bra.

Jag försökte jobba honom lite i skritten, men han var inte så intresserad. Han var lite på tårna när vi red in på banvallen, såg lite "troll" här och där, men lyssnade framåt och slappnade snabbt av när vi hade passerat vattenfallet.

Tyvärr är det väldigt mycket sten och ojämnt på banvallen just nu så vi höll oss till trav idag. Jag ville inte riskera någonting, att han skulle snubbla eller så, så det fick bli trav. Pelle verkade rätt nöjd med det ändå.

När vi kom in på den andra grusvägen mot Linneskogen var han helt lugn och jag bad om galopp. Han var lite halvhjärtad i galoppen och helt plötsligt snubblade han till och var så nära att gå omkull, jag såg marken närma sig, men han lyckades komma upp på fötter igen och därefter travade han väldigt luftigt och fint.

Han verkade inte ha skadat sig, så vi fortsatte trava upp i skogen och så fick han galoppera igen. Denna gång tog han i på ett helt annat sätt och tog mycket luftigare språng och höll sig på benen.

Han är så härlig i den skogen nu! Förr kunde han knappt gå där utan att vända och vara superrädd för allting. Nu är han hur lugn som helst och väldigt framåt.

Det blev någon mer galoppsträcka och lite trav innan vi vände hemåt och skrittade av. Han var verkligen jättefin idag och lagom pigg!

Dagens runda!
Efter Pelle var det Bosses tur att skritta i max 20 minuter. Han var också väldigt pigg idag. Han tyckte att det var så kul att komma ut! Han förstår dock inte riktigt varför han inte får trava och han var stundtals så pigg att jag hade svårigheter att få honom att lugna sig. Han visar inga tecken på att ha ont någonstans, men vi följer vårt schema och hoppas på att han någongång snart äntligen ska bli friskförklarad av veterinären.

Pigga Bosse
Resten av dagen har ägnats åt en skogstur, mer svamp och matlagning. Vi sju hade vi ätit, fått ner all svamp i burkar och städat av köket. Så var den helgen slut. Fasen vad de går snabbt, helgerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar