Sidor

lördag 28 september 2019

Den leriga delen av året är här!

Hallo hey! Jag är tillbaka! Tillbaka från en underbar vecka i närheten av Alicante. I solen. Vid poolen. En helslapp vecka! Det kommer ett separat inlägg om denna resa!

Jag kom hem i tisdags och det första jag gjorde (eller nästan, för det allra första jag gjorde var typ det sista jag gjorde innan jag reste, nämligen tvätta) var att gå ut och hämta mina älskade hästar. De kom inte mot mig i galopp, precis, nä, de bara lunkade. Men de kom i alla fall när jag ropade på dem!

Trots att de hade stått still över en vecka (eller snarare endast skrotat i hagen en vecka) var de väldigt snälla att rida. Pelle fick gå runt Obbhult och vi gick förbi en åker där en traktor pressade rundbalar och en annan traktor plockade ihop dem på en kärra. Han var helt oberörd när vi gick där förbi. Han är så cool med sådana saker. Men så kan en skvättande sten eller ett prassel i en buske skrämma slag på honom. Han var i alla fall pigg och tyckte att det var kul att få trava lite.

Bosse var även han lugn och fin. Vi tog en kortare skogsrunda. Han får ju skritta 25 minuter denna vecka. Det gick bra och han kändes fin. Han ville såklart trava, men det fick han inte!

I torsdag var det dags för nästa ridtur. Pelle fick gå i paddocken. Han var lite spooky och tramsade en hel del, men jag var bestämd mot honom och han jobbade riktigt fint. Jag red mycket skänkelvikningar i skritt och trav och han blev faktiskt rätt fin. Vi fattade galopp från skritt och jobbade bra i galoppen. Han har verkligen blivit jättefin denna sommar!

Bosse fick komma ut på skrittpromenad i skogen. Han var framåt och ville trava, men ändå lugn och fin.

Idag har det regnat rätt mycket och efter lunch gick jag ut och hämtade hästarna då det slutade regna och började klarna upp.

Hästarna var lite leriga om benen, så jag valde att tvätta Pelles ben. De blev riktigt rena och fina!

Pelles rena bakben!
Han hade även rullat sig så han såg rätt smutsig ut på resten av kroppen också!

Smutsgrisen
Men efter att jag hade borstat och gjort i ordning honom blev han så fin!

Ren och fin!
Pelle fick ta Linnarpsvägen och sedan Mute gärdsvägar. Han var så fin! Lite seg i skritten till en början, men det är han ju alltid, lite pensionär är han ju ändå. När vi började trava var han fin och på hugget. Han travade på jättebra! När vi galopperade snubblade han till, men sedan tog han i ordentligt, tog tag i bettet och galopperade på riktigt fint! Såhär framåt har han inte varit i galoppen sedan jag började sätta igång honom!

Han var så härlig att rida idag! Och det enda han tramsade för var när vi nästan var hemma, då han blev "rädd" för en sten. Annars var han hur cool och härlig som helst!

Efter Pelle var det Bosses tur. Hans ben och hovar hade torkat så jag kunde bara borsta av dem innan vi gav oss ut. Han är faktiskt rätt gosig nu, Bosse Bus! Det går att stå och gosa med honom utanför boxen. Men han tjurar lite när jag borstar honom och sadlar. Men när vi kom ut var han på fint humör igen och vi traskade bort till skogen.

Bosse njöt av skogsturen och ville bara trava hela tiden, vilket han ju inte fick, så han var lite frustrerad. Men han var väldigt fin och lugn. Rätt pigg och uppmärksam utan att vara dum. Han fick tag i ett långt grässtrå som han behöll hela rundan :).

Bosse med sitt grässtrå
När jag var klar med hästarna gick jag in och drack en kopp te innan jag tog med mig hundarna på en skogsrunda. De var så glada över att få komma ut. Selma fick springa lös en hel del, men jag vågar inte släppa Nelly. Dock tror jag att hon håller sig rätt nära, men jag hade ingen lust att behöva leta efter henne, så hon fick ha på sig kopplet.

Så härligt att komma ut i skogen. Det har jag faktiskt saknat när jag har varit iväg! Det blev en ordentlig runda och vi var väl iväg ett par timmar. Det var bra att jag vände hem när jag gjorde eftersom det började mörkna rätt mycket sista biten hem. De långa ljusa kvällarna är på väg bort nu och leran och mörkret står för dörren!
Bästa promenadsällskapet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar