Sidor

lördag 26 januari 2019

Hanterat 2464 kg spånpellets...

Det där med att få in spånpelletsen i stallet tog visst lite längre tid än jag hade planerat. Jag kom ut i stallet strax innan kl tolv och flyttade på några spånbalar, samt körde in två EUR-pallar att lägga pelletssäckarna på.

Sedan gick jag och hämtade traktorn. Som såklart inte ville starta. Nytt batteri, men när det är 4 minus och man kör för sällan så funkar det inte så bra. Men jag gav inte upp, utan till sist fick jag igång den ändå. Tur det, annars hade det tagit ännu längre tid.

Först fick jag ställa av gafflarna som var på och koppla på skopan. Första gången jag gör det och jag lyckades direkt! Klapp på axeln för det!

Säckarna var packade 4 st per lager, men det tänkte jag inte på när jag staplade dem i stallet, utan då blev det fem i varje lager istället. Vilket ledde till att det gick åt färre antal pallar. Bra!

Jag körde traktorn till baksidan av stallet och lastade ur säckarna ur skopan och i skottkärran och sedan in i hörnet där jag staplade dem. Det gick rätt hyfsat ändå, men det är klart att det kändes i axlarna efter ett tag. Det är ändå 176 säckar som skulle hanteras (jag tog 4 st igår). Det blir ju totalt 2464 kg eftersom varje säck väger 14 kg. Så nu är jag rätt mör om jag säger så...

Första pallen

Två intresserade herrar
Klockan hann bli två innan jag var klar. Jag hade funderingar på att lämna kvar en pall ute eftersom det blev rätt mycket i stallet, men om det kommer snö så blir det bara besvärligare att hantera, så därför tog jag in allt. De sista tolv säckarna som inte fick plats på pall lade jag direkt på golvet. De lär snart gå åt ändå.

Mycket spån blir det!
Så nu klarar jag definitivt denna vinter och kanske en stor del av nästa med spån i alla fall! Så skönt att ha det på plats!

Men mina hinder får ligga ute tills imorgon i alla fall, jag måste ju hinna rasta Bosse lite också. Han kan nog vara lite pigg idag efter att ha vilat sedan förra söndagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar