Sidor

söndag 8 maj 2016

Långhelg till ända!

Vilken helg det har varit! Strålande solsken och varmt! Över 20 grader i tre dagar! Helt underbart!

I fredags började jag med att städa lite inomhus eftersom vi skulle ha gäster på kvällen. Efter städningen blev det gräsklippning. Dock fick jag fara iväg och köpa bensin, eftersom det inte fanns någon hemma. Jag passade också på att köra om Grimeton lantmän för att se ifall de hade några torkvindor och det hade de! Våran gick sönder häromdan. Jag ville verkligen undvika att köra till stan eftersom där var fullt av turister och svårt att ta sig fram.

När jag kom hem igen klippte jag alltså gräset och när jag höll på med det så kom Älsklingen ÄNTLIGEN med ett lass jord och fyllde mina odlingslådor. Absolut smidigaste sättet att göra det på, med kranbilens hjälp!

En kranskopa kommer lastad!
När det var klart sådde jag alla lådor med en massa kul saker! Allt från sallad till rädisor, rödbetor, morötter, lök, ja en väldig massa olika grönsaker! Det ska bli så kul att se när allting kommer upp!

Färdigsått! (och lite planterat)
Sedan släpade jag ut utemöblerna på altanen. Soffan och soffbordet har stått på andra våning under vintern, så jag fick släpa ner den för trappan. Tur att de olika delarna är lätta! Sedan intog jag ett glas rosé som belöning för att jag sprungit runt som en skottspole hela dan! Så himla gott att kunna vara på altanen! Vi satt faktiskt där och åt, även om det blev lite kyligt när solen gick ned bakom uthustaket.

Rosévin!
Igår gick vi återigen upp tidigt, eftersom vi skulle på konfirmation i Tvååkers kyrka. Det var Älsklingens brorson den här gången. Så där gick hela dagen åt till det! Jag hade en plan om att cykla en runda, men när vi kom hem och klockan var närmare fyra på eftermiddagen kändes det för sent.

Så det blev lite skötsel av hästar och så fick jag satt mina potatisar också, så nu är alla odlingslådor klara! Elinore, Jocke och Loke var här, så det blev återigen en härlig kväll på altanen. Inte lika kallt som dagen innan, faktiskt!

När vi var på väg in så kom grannen och bjöd in oss till sin majbrasa, som aldrig tändes förra helgen eftersom det var så tråkigt väder då. Det blev riktigt mysigt med korvgrillning och grejer! Och en fin solnedgång!

Vacker kväll!
Direkt efter det så stupade jag i säng. Även idag var det tidig uppstigning. Den här gången var det för att jag och Emelie skulle bege oss till Söderåsens turridning för att rida en tretimmarstur där. 

Min häst hette Missan och såg ut såhär:

Haflingern Missan
Det var första gången jag red haflinger. Har aldrig stött på denna ras tidigare, så det var lite spännande. Väldigt trevliga hästar. Stadiga på foten och totalt orädda för allt! Till en början hade jag en av ledarnas hästar bakom mig och det gillade Missan inte. Hon var så arg på den stackaren och lade bak öronen och sparkade efter den. Så hon red fram istället, eftersom det inte funkade så bra. Då blev Missan lugnare och jag kunde njuta av turen istället.

Tyvärr så var det stenhårda westernsadlar som vi red i. Inte bra för mina sittben och innanlår! Fy fasen vad det skavde den sista galoppen!

Fin bokskog!

Härliga skogsvägar!
Mer bokskog!
Vi tog en fikapaus efter ungefär halva turen. Det var gott med lite baguette och dricka. Det var ju så varmt, så man blev rätt törstig!

Sista galoppen så kom min häst lite på efterkälken och då gjorde hon ett litet bocksprång och sprang som en galning! Det var bara till att hänga med! :)

Efteråt släppte vi ut dem i en härlig hage med bara haflingerhästar! Så mysigt!

Haflingerhage!

Efter ridningen bar det iväg direkt till rullskidkursen i Varberg. Kanske inte världens bästa planering att åka rullskidor efter en tre timmars ridtur, men ibland får det bli som det blir!

Idag repeterade vi stakningen och körde på lite hårdare, vågade lägga mer tyngd på stavarna så att fötterna lyfte. Häftigt!

Vi testade också lite diagonalåkning och stakning med frånskjut. Vi skulle åka ner för en backe, men då fick jag ta av mig rullskidorna och gå eftersom jag hade så jäkla ont i fötterna och inte orkade bromsa. Det bara brände under dem och gjorde skitont!

På slutet fick jag lite hjälp med stakning med frånskjut, som jag inte riktigt fattar mig på. Och när jag fattar så tappar jag balansen och då går det åt helvete! Får nog försöka köra något pass här hemma också innan nästa gång!

Det var kul i vanlig ordning, men jag var sjukt trött och slut i kroppen! Så det var skönt att få sätta sig i bilen och köra hemåt!

När jag kom hem så gick jag igenom stängslet i sommarhagen, den nedre delen av hagen. Konstigt nog var det helt, så jag beslutade mig för att släppa hästarna där.

Det har gått bakom stallet och betat idag, jag satte en enkel fjädergrind lite längre bort så att det blev en liten ruta för dem att beta av. De hade fullkomligt sanerat den ytan på gräs!

Så skulle jag stänga in dem i vänsterhagen. Jag fick in Bosse där, men Pelle sprang tillbaka och helt plötsligt ser jag honom hoppa över fjädergrinden och springa iväg till sommarhagen! Jäkla häst! Stackars Bosse blev helt förvirrad över vad som hände och sprang runt som en galning i vinterhagen innan jag fick fixat stängsel så att jag kunde släppa ut honom också där! Vilken kalabalik!

Det var i alla fall inget fel på Pelles hoppform. Han hoppade hur fint som helst! Kanske dags att sätta igång honom också....? Hur jag nu ska hinna med det...

Efter denna långa dag har jag nu stupat i säng och hoppas på en god natts sömn så att jag kommer någorlunda utvilad till jobbet imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar