Sidor

tisdag 19 mars 2024

Kul paddockpass!

Idag var det dags för Compis att träna lite i paddocken igen. På schemat stod två hinder, omgjorda till tre travbommar, på långsidan med 18m emellan. Och så fanns det ett kryss med travbom framför på vardera diagonal.

Vi värmde upp på travbommarna för att få igång honom och sedan blev det galopp några varv åt båda hållen. Idag var han jättefin från början i högergaloppen, gick fram bra och kastade inte in innebogen på kortsidorna, så det kändes väldigt bra.

Vi travade över diagonalhindren några gånger också och lyckades landa i rätt galopp och galoppera på. Jag hoppade av och gjorde om travbommarna till krysshinder. Först travade jag på dem enskilt och sedan tog jag dem i galopp. Gick super!

Vi tog hela 18m-linjen i trav, han fattade galopp och kom på fem språng till andra hindret, lätt och fint. Jag hoppade av igen och tog bort travbommarna framför diagnalhindren, gjorde om det ena till rättuppstående ca 70 cm och gjorde om det andra hindret på långsidan till rättuppstående 70 cm.

Red runt en liten bana där jag började med kryss på diagonal, sedan andra diagonalen och långsidan. Han kom igång så bra i galoppen att han fick lite kort på 4 språng där och rev så den gjorde vi om och därefter avslutade vi eftersom det höll på att bli lite dåligt ljus.

Jag fick till en himla härlig känsla i hoppningen. När jag hittar rätt tempo hittar vi också hindren bra och min reaktion när jag inte ser avståndet blir faktiskt framåt istället för bakåt och då kommer vi ju bra till hindret. Det är så kul att hoppa när vi får till det där! Så det kändes som ett kul pass och jag gav oss båda två fem stjärnor efteråt!

Om jag tänker tillbaka så har det gått rätt snabbt att hitta känslan i hoppningen i år. Vi har faktiskt bara hoppat totalt fem pass i år med någon reda, så vi (jag) gör snabba framsteg, vilket är kul!

Men jag vet också hurnlite som krävs för att självförtoendet ska åka ner i källaren igen och hur svårt det är att komma upp igen, så hag är väldigt nöjd med att Hanna ska tävla honom. Han är mer än redo!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar