Sidor

måndag 11 mars 2024

Bästa passet någonsin!

När jag körde hem från jobbet idag förväntade jag mig samma väder som igår, dvs orimligt kallt i blåsten, men det var faktiskt 8 plusgrader och rätt behagligt, jämfört med igår. Så jag kände mig rätt nöjd med att jag inte red igår med risk för att frysa ihjäl, utan sparade det till idag istället.

Compis kändes pigg och framåt direkt, vi värmde upp genom att skritta ner i kullen och sedan upp genom sommarhagen innan vi traskade in paddocken. Även i paddocken var han framåt och fin. Vi skrittade bara några varv runt innan han fick trava och traven var rätt fin från början, mycket bättre framåtbjudning än vanligt.

Så han fick galoppera rätt snart också och även galoppen var jättefin. Inte ett dugg motig och bogarna föll inte in på kortsidorna utan han galopperade jättefint. Så himla kul!

Lite pust efter uppvärmningen

Jag hade en väldigt enkel, men varierbar övning, tre bommar på vardera diagonal och en cavalletti på vardera volt på kortsidorna. Jag började med att bara trava över bommarna och sedan över cavalletti, bara runt liksom. 

Jag fokuserade på att rida rakt före och efter bommarna, samt använda staketet till att få till en bra övergång till skritt för att sedan komma fram i trav igen. Detta arbete gjorde honom jättefin. Han blev pigg och arbetsvillig och efter ett tag fick jag börja bromsa honom inför bommarna och han fick nästan kort mellan dem.

Jag lade in en galoppfattning också efter bommarna och tog cavallettisarna i galopp för att sedan sakta av till trav. Då blev han ännu piggare! Så till sist kunde jag trava över bommarna, sakta av till skritt och sedan fatta galopp från skritt. Han blev så himla fin i galoppen när jag gjorde det!

Det kändes verkligen helt fantastisk! Att fatta galopp från skritt har vi inte lyckats med tidigare för han har inte haft tillräckligt med framåtbjudning. Han har knappt haft framåtbjudning så att jag har kunnat fatta galopp öht.

Det var det absolut bästa pass jag någonsin har gjort tillsammans med honom. Han var så lyhörd, så ihop och jobbade korrekt över ryggen osv. Jag kunde fokusera på min sits, han svarade på minsta signal. Egentligen var det enda svåra att få tillbaka honom från trav till skritt.

Vi kunde leka med tempoväxlingar i samtliga gångarter och vi kunde även byta galopp när vi bytte varv över diagonalen. Vilken häst han är! Så himla fin! Jag satt och skrattade åt hur himla fin han var!

Det har verkligen hänt något med oss som ekipage den senaste tiden. Han lyssnar så mycket bättre på mig, han har så mycket bättre framåtbjudning och arbetsvilja och det är så kul att rida honom!

Nu hoppas jag bara att detta håller i sig och att det inte är några vårkänslor eller så, men det känns ändå som att han har varit såhär ända sedan januari. Kanske är det en kombination av att vi har hittat vår kommunikation och att han har fått bygga både styrka och kondition under vintern, jag vet inte. Jag vet bara att det är jäkligt kul att rida honom!

Men lite svårt när jag plötsligt behöver börja hålla i honom istället för att ständigt driva på. Men ridningen blir ju så mycket lättare och mindre energikrävande när han är såhär! 

Jag gav oss båda fem stjärnor av fem möjliga, jag tycker vi gjorde ett jättebra pass! Nästa gång blir bommarna hinder som vi kan komma på i trav och galopp och göra samma övning med övergångar och kanske lite galoppombyten längre fram. Ska bli så kul!

Dagens enkla övning


Dagens pass!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar