Sidor

lördag 5 augusti 2017

Stockholms-tur

I onsdags for Magnus, Carina, Thomas och jag till Stockholm. Vi stannade till i Gränna och käkade lunch och efter att ha baxat in bilen i världens trängsta parkering (se bild) checkade vi in på ett hotell som låg rätt centralt.

Trång parkering....
Vi hade gångavstånd till Kungholmen och försökte där hitta ett bord på Pinchos, vilket vi misslyckades med och hamnade istället på en italiensk restaurang. Carina och jag blev nöjda med maten, det blev inte Magnus och Thomas...

På torsdagsmorgonen gick jag upp tidigt för att springa runt Kungsholmen. Det var en fantastiskt fin morgon!

Stadshuset
Jag sprang medsols längs söder Mälarstrand. Passerade stadshuset och fortsatte längs norr Mälarstrand. Vi hade bestämt att vi skulle äta frukost kl 8:30, så när jag passerade Rålambshovsparken insåg jag att det började bli ont om tid, så jag korsade holmen och sprang hemåt.

Norr Mälarstrand
Det blev i alla fall en fin start på dagen! Vi bestämde oss när vi åt frukost för att ta en sväng i Gamla stan och sedan ta en båt ut till Vaxholm.

Promenad genom stan
Jättemysigt var det i Gamla stan i alla fall. Vi gick sedan bort till kajen där båten skulle hämta oss och så såg vi högvakten rida förbi.

Militärkusar
Det blev en fin båttur till Vaxholm. Vi hade två timmar på oss där innan den bokade båten skulle gå tillbaka. Vi tyckte att det verkade vara gott om tid, men det blev tight efter att vi lade mycket tid på att hitta något vettigt ställe att äta på och sedan fick vänta länge innan vi fick mat. Så vi fick nästan slänga i oss maten, bara för att få reda på att båten var en kvart försenad...

Magnus på Vaxholm
På kvällen hade vi bokat bord på Pinchos och det var verkligen en häftig upplevelse! Man beställer in små rätter via en app i telefonen. Himla smidigt! Och god mat!

Igår var dock höjdpunkten med resan! Vi gjorde om gryningsritten! Kvart över fem satte vi oss i taxin mot Djurgården och Häståkeriet. Jag fick Pajkos, som Carina hade förra gången och Carina fick Guz. Carina red bakom ledaren och jag typ sist.

Den här gången var det väldigt mycket mer trafik än vad det var förra gången vi red. Det var ju fredag och jobbdag för många. Det var taxi, bussar, lastbilar och spårvagnar, så lite stökigare denna gång. Dessutom halkade turledarens häst och gick omkull så att hon trillade av rätt tidigt in i ritten. Som tur var gick allting bra och vi kunde fortsätta turen vidare.

Antalet japaner var inte lika många som sist, vilket var lite skönt. Det var en lugn och skön tur på hästar som inte bryr sig om vad som händer omkring dem. Så skönt! Det är en häftig upplevelse och jag kan verkligen rekommendera det!

Vi åt frukost på hotellet och duschade innan vi satte oss i bilen och styrde hemåt. Vi valde att åka via Drottningholm där vi kollade lite grann.

Drottningholm
Där fanns bl.a. en spännande bild på toaletten...

Thank you, Captain Obvious...
Sedan körde vi vidare mot Ekerö och tog färjan därifrån. Jag var riktigt mör. Jag sov inte bra någon natt på hotellrummet då det var väldigt varmt och Magnus snarkade högljutt, så jag slocknade i bilen några gånger men vaknade rätt snart när jag fick ont i nacken. Glömde dumt nog min nackkudde i min bil.

Det ösregnade största delen av vägen hem, så det var inget kul körväder. Men hem kom vi!

Jag på skimmeln, Carina på ensambilden.
Magnus droppade av mig hemma medan han körde till Läjet för att hämta Nelly som hade varit hos Svärmor. Jag passade på att packa upp, käka lite och sedan slocknade jag och sov stenhårt hela natten ända till sju i morse. Det var så gött att få sova ordentligt!

Det var i alla fall en kul resa i gott sällskap!