Sidor

söndag 26 februari 2017

Start av odlingssäsongen!

Precis som jag sa i Tjejvasan-intervjun så drar alltså odlingssäsongen igång när Tjejvasan är över. Så idag blev det fokus på växthus, växter, fröer och odling.

Jag började med att åka till Blomsterlandet för att handla lite smågrejer som jag behövde. När jag ändå var där passade jag på att köpa årets första planeringsblommor. Så mysigt med lite blommor ute igen!

När jag kom hem stegade jag in i växthuset. Först skulle jag montera två hyllor som jag köpte på Willabgarden i höstas. Det var inte helt lätt, men till sist kom de på plats och blev riktigt bra, faktiskt!

Välkommen in i växthuset!
Jag tog tag i mina ampeljordgubbar, som jag har övervintrat i växthuset. De var planterade i ganska fula plastkrukor, varav en var trasig. Det var också blandat döda och gröna blad bland plantorna. Jag hittade faktiskt fina ampelkrukor på Blomsterlandet så jag planterade om jordgubbarna i dem. Det blev riktigt bra! Det ska bli så kul att se hur de utvecklar sig i sommar. Jag tyckte mig nämligen redan se blommor som är på gång!

Omplanterade jordgubbar
Jag hämtade också mina övervintrade pelargoner från källaren. Jag får se om det blir något liv i dem. De såg tämligen döda ut, men man ska aldrig ge upp!

Jag köpte minipåskliljor och tusensköna och planterade dem i ett par krukor som jag ställde framför växthuset. Det blev så fint! De lyste verkligen upp denna gråa dag!

Lite fina blommor!
Sedan började jag sådden. Jag älskar att så. Det är ju så spännande att följa sina plantor från frö! Det är redan ganska varmt i växthuset och väderprognosen utlovar plusgrader de närmaste tio dagarna. Dock ingen sol, men det gör inget. Vi har redan ganska långa dagar här i söder!

Purjolöken och några andra sådder låter jag stå i växthuset och hoppas att de tar sig där. Jag sådde också tomater och basilika i mina pluggbrätten, men de har jag ställt inomhus. De vill ha lite mer värme. Jag sådde även smultron. De skulle tydligen stå svalt och mörkt i fyra dagar till att börja med, så det fick åka ner i källaren. Sedan skulle de stå ljust och svalt och då åker de ut i växthuset.

En av alla sådder
Jag hann faktiskt inte så allt jag hade tänkt så, dagen tog slut alldeles för snabbt. Så jag får fortsätta nästa helg. Det gör ju egentligen ingenting så sett. Jag hinner nog så allt jag vill så ändå.

Här kommer en av hyllorna jag satte upp. Väldigt smidig hylla! Fem tråg ingår och i dem kommer det att bli mer sådd framöver. Tänk vad fint det kommer att bli när alla sådder har grott och det är grönt och fint i hela växthuset!

Praktisk hylla
Jag har också övervintrat (eller i alla fall försökt övervintra) lite kryddor som har stått i västhuset hela vintern. Dessa klippte jag bort döda blad och kvistar på och så planterade jag om en stackars rosmarin som stod i en kruka med vatten. Ett under att den har överlevt det! 

Kryddor är kul att odla och det doftar ju så gott när man har dem i växthuset. Det är också så smidigt att bara gå ut där och hämta kryddor när man behöver.

Det känns som om denna odlingssäsong har fått en kanonstart och jag kommer att odla så mycket mer i år nu när jag har tillgång till växthuset och inte längre behöver odla allting inomhus på fönsterbrädorna. Nu ser jag fram emot våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar