Sidor

torsdag 10 mars 2016

Vår i luften!

Idag har det för första gången på länge (känns det som) varit lite vår i luften. Nästan sju plusgrader, tyvärr inte så mycket sol, men ändå underbart varmt. Och ingen blåst.

Eftersom jag jobbat hemifrån idag så var det bara till att ta på sig ridkläderna och gå över gården när klockan slog 15:30 och arbetsdagen var slut. Helt underbart! Hästarna hade jag redan tagit in så att de skulle få äta lite innan jag började med dem.

Bosse stod först på tur. Nu har jag ju inte ridit på ett bra tag igen. Förra veckan var inte att tänka på, då jag var sjuk och väldigt trött på kvällarna. Så det var lite spännande hur han skulle vara i humöret idag. Jag var ute och kollade i paddocken och konstaterade att det skulle gå bra att träna lite där.

Jag gjorde i ordning honom. Skrapade bort all lös vinterpäls. Det blir en hel del! Men pälsfällning betyder att det är vår!

Dagens pälshög 1.
Jag slängde faktiskt på tömkörningsgjorden idag. Dels för att slippa vara med om luftturer, men även för att titta lite på hur han rör sig, då han kändes lite knackig sist.

Tömkörningen gick bra. Inga problem med rörligheten idag. Han var faktiskt riktigt fin. Han fick gå alla gångarter. Jag såg hur han sprang iväg på vissa ställen, precis som han gör när jag rider, så jag fick parera. Galoppen gick rätt fint, men svårt att reglera honom utan att han bryter av.

Vid ett tillfälle drog han plötsligt åt vänster och mot utgången och lyckades smita ut. Kan kanske vara dags att fixa den där grinden...? Jag fick i alla fall tråcklat in honom igen, kört bort från utgången och körde lite övningar med syfte att han skulle gå fram istället för åt sidan. Det gick bra till sist.

Jag var nöjd med honom idag. Det ska bli kul att sitta upp och rida honom nästa gång! 

Det finns inget regn i sikte de närmaste tio dagarna enligt SMHI, så nu kan faktiskt paddocken få torka upp och bli riktigt ridbar. Ska bli så gött att sladda och välta den så att den blir fin igen. Och så ska staketet rättas upp också, då tjälen har tryckt upp stolparna så att det lutar åt alla håll.

Efter Bosses tömkörning tog jag ut Pelle på stallgången. Jag har inte pysslat med honom på alldeles för länge, så jag tyckte att det var hög tid nu! Det tyckte han också:).

Han älskar verkligen att bli borstad! Han kränger och grejar för att jag ska borsta där han tycker att det är allra skönast. Lite skillnad mot Sur-Bosse som bara står och stampar, skrapar och försöker äta upp mig...

Jag borstade först bort all lera, klippte av svansen och redde ut den. Jag skrapade bort lite vinterpäls. Eller mycket vinterpäls, snarare. Jag kammade igenom och tunnade ut hans man innan jag klippte av den. När jag var klar "hittade" jag en jättefin häst där bakom all lera, päls och man!

Snyggingen!
Det var mysigt att pyssla lite med honom också. Han är jättetrevlig att hålla på med på stallgången, han står bara och njuter och mer eller mindre sover! Det blev en ännu större hög med päls efter honom!

Dagens pälshög 2
När jag var klar med hästarna var klockan bara halv sex och det var fortfarande ljust ute. Jag körde in lite ved, mockade hundbajs i trädgården och spanade in vad som behöver göras i trädgården nu. Lite vårstädning behövs verkligen! Jag har också lite idéer om buskaget som står intill gärdsgården. Jag tänker ta bort lite tråkiga buskar där och fylla på med lite roligare grejer!

Det ska bli så skönt att äntligen få en hel helg hemma nu. Även om det har varit kul att tillbringa två helger i Dalarna så är det ändå alltid bäst att vara hemma och få lite saker gjorda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar