Sidor

måndag 28 mars 2016

Göteborg Horse Show 2016

Igår var jag på GHS. Jag körde dit strax efter lunch och gick en runda på mässan innan jag mötte upp svägerskan, hennes kompis och brorsdottern.

Jag hade planerat att spana in benskydd, ridleggins och Stübben glycerintvål. Benskydd fanns bara svindyra och/eller fulla med bling och glitter. Inte riktigt min smak. Jag såg några typer av ridleggins, men de fanns bara i mini-storlekar. Men jag lyckades i alla fall hitta en glycerintvål!

Jag ville också spana in ett nytt svenskt märke, som heter Stierna Equestrian Sportswear. De har riktat in sig på funktionsmaterial på ridkläder. Så bra att det ÄNTLIGEN har upptäckts inom ridsporten! Men jag blev inte så imponerad. Högt pris och inte direkt något fantastiskt. Då kan jag lika väl gå till Intersport och köpa sporttröjor för halva priset ifall jag vill ha den typen av material.

Vi kikade lite i "paddocken", först på en nordsvensk som visade upp skogskörning. Tyvärr hördes det inte så bra när de pratade, så det blev lite ointressant. Lite senare var där någon typ av western-uppvisning där en häst reds i extremt undertempo i galopp och trav. Hästen såg sömnig, nästan apatisk ut. Jag förstår inte riktigt den där undertempo-ridningen. Lite som att köra bil i 30 km på femmans växel. Det blir inte bra...

Vid fyratiden gick vi ut och käkade på La Terazza, som ligger nästan mitt emot Scandinavium. Det var rätt tid att gå ut, för sedan vällde det ut folk från Scandinavium, som fick vända i dörren på restaurangen och gå vidare i regnet.

Vi åt god mat och traskade sedan vidare mot Scandinavium för att se Göteborg Trophy. Det blev en riktigt kul klass med många svenska ryttare och många bra ritter. Helt fantastisk stämning när vi fick se Rolf-Göran Bengtsson och Casall i deras sista start på hemmaplan. Fantastiskt ekipage! Tyvärr blev det bara trea, men det var grymt bra ändå!

Bra utsikt!
Efter hoppningen hade det utlovats show. Tyvärr var den väl ingen höjdare. Tre tjejer iklädda rymddräkter studsar in på banan och sjunger låtar från de olika årtionden som GHS har hållit på (70- 80- 90 och 2000-tal). Det var visst 40-års-jubileum i år. Sedan kom en tjej in åkandes på en vagn och sjöng två låtar. Sedan fick man se en kort film på jumbotronen från SVT med olika klipp från tävlingarna genom åren. Sedan var det typ slut. Eh... Jaha? Var det allt? Det var det tydligen.

Men för min del var det rätt skönt att få köra hem vid nio-tiden, jag var rätt trött ändå. Men såhär efteråt kändes det som rätt mycket att betala 465 kr för mässa (som kostar 100 kr) och en hoppklass. Jag var inte jätteimponerad. Men visst är det kul att se lite live-hoppning. Fast bäst ser man ändå hemma vid TV:n! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar