Sidor

söndag 29 oktober 2017

Tvättmaskin och promenad

Vår tvättmaskin har havererat sedan en tid tillbaka. Den började låta extremt mycket och sista gången jag körde den luktade det bränt gummi. "Lagret", sa Magnus, men eftersom han aldrig är hemma och kunde kolla det hela, valde jag att ringa hit en reparatör.

Han kom i fredags, konstaterade att det mycket riktigt var fel på lagret och talade om att det satt integrerat med trumman, så för att byta det måste man byta hela trumman. Kostnad 5000 kr. Alltså vad en ny maskin kostar. Så jäkla irriterande! Det fick mig att tänka på den gamla slogan "Nothing sucks like an Electrolux"! Stämde så bra!

Så det var bara till att dra till Elgiganten och köpa en ny maskin. Igår jagade Magnus halva dagen och sedan var vi ju iväg så det fick bli första uppdraget för dagen idag. Det är verkligen inte lätt och välja vad man ska ha för tvättmaskin. Det finns så många att välja på. Men till sist blev det en Siemens med mycket "high-tech".

Det blev raka vägen hem och sätta igång maskinen på en gång. Det börjar bli lite tomt i framför allt underklädeslådan, så det var verkligen skönt att få ordning på detta!

När vi hade ätit lite söndagsmiddag var det endast ett fåtal ljusa timmar kvar av denna soliga söndag och jag beslutade mig för att ta med mig Pelle ut på en promenad. Det blåser nordliga vindar, så vinterjackan åkte på och jag hade nog behövt långkallingar också för det blev rätt kallt om benen.

Pelle var vaken idag och hade lite spooks för sig till en början. Men när vi hade passerat ridhuset blev han lugn. Det är lite konstigt, han lugnar alltid ner sig efter att vi har passerat där. Jag hade dock bara tränset på honom så det blev ingen ridtur. Men å andra sidan var det rätt skönt att få, för efter gårdagens ridtur på islandshästen är det lite jobbigt att sitta överhuvudtaget:).

Det blev en väldigt mysig promenad och Pelle var ganska lugn, trots att han sovit inne i två nätter. Bosse har däremot intagit sitt vanliga sura jag i boxen... Fast han är faktiskt lite glad emellanåt:).

Jag hade en idé om att ta en kort ridtur på Bosse, men jag behövde fylla på vatten, gå ut med hö i hagen för att slippa göra det tidigt imorgon och så behövdes det köras in ved. När jag var klar med det var klockan redan halv fem och solen hade gått ner. Men jag får se om jag kanske hinner imorgon efter jobbet om jag är snabb...

Nu är det alltså vintertid. Mörka kvällar, mörka morgnar och förhoppningsvis kanske snart vinter på riktigt. Imorgon ringer klockan fem. Slut på sovmorgnarna, alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar