Sidor

söndag 10 september 2017

Jag skulle ju bara måla tvättstugan...

Det är rätt kul att bo i ett gammalt hus och att renovera emellanåt. Något som inte är lika kul är när ett tänkt, ganska litet projekt, utökas och blir betydligt större än vad man tänkte sig från början.

Min plan var att måla i tvättstugan, precis som jag har gjort i torkrummet. Det blev ingenting med det igår och idag sparkade jag på Magnus för att han skulle hjälpa mig att ta bort lite gamla rör och grejer som vi inte ska ha längre.

Så vi fixade rören och sedan ställde vi oss frågan vad ska vi göra med den gamla tvättgrytan?

Gamla tvättgrytan
Idén från början var att putsa till den och måla den samt att lägga en fin granitskiva ovanpå den och ha den som förvaring. Men så insåg vi att den var rätt rutten ändå.

Inuti betongkolossen fanns en stor koppargryta som såg rätt medtagen ut.

Koppargrytan
Och så skulle Magnus tvunget ha bort en betongklack som den gamla tvättmaskinen har stått på och som sedan den slängdes ut mest har stått i vägen.

Bort med betongklack
Så när han ändå gav sig på den tänkte vi att vi lika gärna kunde jämna även tvättgrytan med marken. Så det gjorde vi - nästan.

Demolering på gång
Vi kom på att vi kunde lämna en bit av den kvar, gjuta en slät yta och så kan vi ställa tvättmaskin och torktumlare där istället för mot ytterväggen som vi hade tänkt från början. Då kommer vi nära golvbrunnen och behöver inte dra vattenrören så långt. Vi var överens om att det där faktiskt kommer att bli en riktigt bra lösning.

Det innebär att vi kommer att få gott om utrymme i en mycket större del av tvättstugan än vad vi hade tänkt från början. Så bra!

Denna bit lämnas kvar
Så nu ska Magnus fixa en gjutform sedan är det bara till att blanda cement och börja gjuta. Hej och hå! Väggarna ska också putsas till och ventilationshålet uppe vid taket ska muras igen. Så nu blev det mycket mer än jag hade tänkt från början. Och jag har inte kunnat börja måla än... SUCK!

Men, det kommer att bli väldigt bra tror jag så det kan vara värt lite slit att få ordning där så att vi blir nöjda och glada med det hela.

Vi åkte och köpte cement och putsbruk och efter det har det inte hänt så mycket. Vi var rätt trötta och slitna i våra kroppar båda två efter att ha slagit ner och burit ut all sten.

Så jag satte mig vid datorn för att fixa lite bokföring åt Christoffer och när jag ändå höll på gjorde jag min egen också. Så skönt att vara ikapp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar