Sidor

söndag 3 september 2017

Angloaraben på tur

Denna söndag började med tjejfrukost hos Therese. Några timmars ätande och snackande, så kul!

När jag kom hem var jag sugen på att motionera hästarna, men så ville Magnus kolla läget i skogen där vi haft en skogsmaskin i veckan, så vi åkte dit. Jättefint har det blivit! Gallrat lite och även avverkat lite grann. Och det bästa av allt är att det knappt syns att maskinen har varit där!

När vi kom hem igen tog jag en kopp te på altanen i det fina vädret och sedan gav jag mig ut till hästarna. Pelle hade haft sönder grimman. Han hade antagligen fastnat någonstans och ryckt loss spännet. Otroligt att den satt kvar.

Pelle var den som fick komma ut idag. Jag slängd på sadel och träns och satt upp. Redan från början var han väldigt spänd. Han var väldigt "rädd" för att gå förbi grannarna, där det var några som pratade i trädgården. Sedan var det åkern med balar och sedan såg han en balpress på långt avstånd som var sååå jättefarlig!

När vi passerat gödselbrunnen vände han och då satt jag av. Tyckte inte det var värt att riskera något. Och det var nog bra för sedan mötte vi ett gäng hundar och så fick han syn på två hästar som galopperade på banvallen. Så det var mycket som hände på en gång.

Det lustiga var att när vi väl passerade balpressen brydde han sig inte överhuvudtaget. Jag gick i alla fall resten av rundan och han var stissig på flera ställen efter det också.

Jag trodde faktiskt att han hade lugnat ner sig och blivit gammal och klok. Han är ju ändå 21 år och har varit så väldigt lugn tidigare i sommar. Men nu var alltså den stissiga angloaraben tillbaka. Dock är reaktionerna lite mildare än tidigare. Även om han vände så sprang han ju inte på sidan i panik som han har gjort tidigare. Men jag vet ju inte vad som hade hänt om jag hade suttit kvar och försökt ta honom igenom det från ryggen. Det är hur som helst rätt otrevligt att sitta på en häst som inte vill gå framåt riktigt, som reagerar på allt, även sådant som inte finns och som riskerar att få ett bryt och slänga sig eller bli hysterisk.

Men, men, han fick komma ut en runda i alla fall och det är alltid bättre än ingenting. Vi fick ju njuta lite av denna fina söndag.

Inte så lugn idag som han var på denna bild...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar