Sidor

onsdag 16 mars 2011

Lite ridning igår

Igår pallrade jag mig iväg till ridhuset med Herr Bus. Det började mindre bra med att jag fick vänta på att komma in där pga löshoppning, så klockan var kvart i nio innan jag ens kom upp på hästryggen.
Han skötte sig fint, lyssnade hyfsat framåt, lite dålig framåtbjudning i traven. Vi gjorde mycket övergångar. Halt - skritt - halt funkar jättebra, men trav - skritt är värre för att inte tala om galopp - trav. Men det beror ju såklart på brist på träning. Nu vill jag bara att det ska bli varmt och skönt ute så att de kan vara ute på nätterna och bo uppe i Rolfstorp där det finns oändliga möjligheter att träna både kondition och klättring.
Galoppfattningarna satt klockrent däremot. Han var väldigt lugn, inte ett enda försök att bocka eller studsa!
Efter ridningen körde jag lite ledarskapsövningar, vilket fungerar väldigt bra på honom. Han är en väldigt kontaktsökande häst som gärna vill ha all uppmärksamhet. Jag släppte honom lös och han följde mig som en hund. Han kunde även stå still medan jag gick iväg och sedan "kallade" jag in honom och då kom han i trav och stannade framför mig. Riktigt fascinerande, faktiskt...
Idag har Pelle fått tredje omgången av "Relax me" och jag har fortfarande inte märkt någon skillnad. Jag hade tänkt att rida honom idag, men jag är så otroligt trött, dels av att det blev så sent igår, dels för att det varit en skitdag rent allmänt. Så det få bli soffan istället...

1 kommentar:

  1. ja nu vill vi ha sommar o vår, vill med kunna låta damen gå ute :)

    SvaraRadera