Sidor

torsdag 25 juli 2024

När det känns enkelt!

Semestern fortsätter, fortfarande lyser strandvädret med sin frånvaro, men det ser ut att bli bättring till nästa vecka iaf. Under tiden njuter jag av att det går att göra saker hela dagarna, mer än att ligga på altanen.

Denna dag började i skogen. Där tog jag och Magnus en runda före frukost. Sedan blev det en handlingsrunda. Vi började i färgaffären där vi köpte svart färg till stalldörrarna. Jag tycker inte att det var jättelängesedan jag målade dem, men de hade verkligen blivit blekta där de hänger på södersidan. Vi handlade mat och var och hämtade en halv gris på Lillegården, som vi lade ner i frysen när vi kom hem.

Efter det fikade vi, jag drack en kopp te och vi åt av trädgårdens goda blåbär och jordgubbar. Sedan ringde brorsan o vi tjötade en bra stund innan jag gick ut och hämtade hästarna. Jag gick och letade efter dem längst bort i hagen, men de var vid stallet, vilket jag insåg efter ett tag, så när jag kom tillbaka stod de vid grinden. 

Någon häst hade fastnad, förmodligen med svansen i undertråden av stängslet och haft sönder två isolatorer, så när jag hade fått in hästarna fixade jag till det. Det var faktiskt första gången sedan handledsbrottet som jag använde hammare och slägga och det gick superbra. Min hand är så gott som återställd nu!

Jag gick ut i paddocken och riggade min Pixio Cameraman, samt ändrade om lite bland hindren och satte upp övningen "huset".



Men klockan hann bli ganska mycket så jag gick in och hjälpte Magnus att fixa mat och så åt vi innan jag började rida. Hästarna fick också lite mat att tugga på under tiden.

Compis och jag värmde upp på den nyslagna åkern. Tänker att han ska få lite mer framåtbjudning på ett stort öppet fält, men icke. Han skrittade och travade bra, men galoppen var katastrof. Han bara bröt av efter några steg och jag fick inte igång honom ordentligt.

Väl i paddocken red jag en del övergångar för att försöka få igång honom, men han var fortfarande rätt seg. Till sist fick jag dock igång honom hjälpligt. Det är svårt när han är sådan, men jag vet ju att det finns energi i hästen. Behöver jobba fram det från marken så att han kommer igång bättre. Men det blev ju hjälpligt bra idag i alla fall!

När jag väl galopperar mot ett hinder så hittar han ju energi och tar tag i hindren och då är han superhärlig!

Vi travhoppade fram lite på några lägre cavallettibockar och de hinder som jag hade gjort kryss av. Han hoppade, men bröt av rätt snabbt efter varje hinder. Någon gång fick jag igång honom mer och han galopperade på så att vi kunde rida en liten bana.

Känslan mot hindren var super. För första gången på länge kände jag mig bara lugn och trygg mot hindren och vi kom bra på i princip alla hinder. Så himla kul! Plötsligt känns det som världens enklaste sak att hoppa, det bara rullar på. Compis är lätt att rida på hinder och nu ser jag plötsligt avstånd, samt agerar när jag ser att vi ligger lite fel. Det är verkligen häftigt! Speciellt med tanke på att vi inte hoppat ordentligt på jättelänge. Men det bara flyter på liksom.

Dock fick jag hjärnspöken när jag red mot oxern, jag var så nära på att styra undan, men så tog modet över och jag fortsatte och naturligtvis klarade vi att hoppa hindret. Det är faktiskt en framgång att jag lyckades styra undan hjärnspöket istället för att styra undan hindret. Det fick mig att känna att resten av passet var enkelt.

Jag var väldigt nöjd med passet, både med mig själv och med Compis. Och nu kan jag fokusera mer på vad jag gör över hindren, min sits osv.

Nu har jag ju allt på film också så jag ser exakt vad jag gör fel, det är bara till att bestämma mig för vad jag ska börja jobba med. Det roliga var att senast jag filmade ett pass var exakt ett år sedan, 25/7 2023. Lustigt att det kunde bli så. Det ska bli kul att redigera lite film igen, kunna jämföra med hur det såg ut för ett år sedan och se ifall vi har gjort några framsteg!

Jag var rätt trött och mör efter vårt pass, men samtidigt blir jag uppe i varv när jag tränar så sent på kvällen, jag lämnade väl stallet strax innan kl 22. Så nu sitter jag här och skriver, samt förbereder för att kunna redigera film imorgon när det ändå ska regna!

Dagens bana

Medan Compis och jag hoppade passade Magnus på att måla stalldörrarna så det var nymålade och fina när vi kom tillbaka. 

Nymålat




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar