Sidor

onsdag 2 maj 2018

Boxvila

Efter Pelles hälta som har varit fram och tillbaka nu i ett par månader där jag har tyckt att han har blivit bättre och bättre, så blev han återigen kraftigt halt efter lördagens galopprace i hagen. Så trist!

Han var rejält halt och stel i söndags, men blev bättre när jag gick en kort runda med honom. Men nu ville jag ändå ha ut veterinär för att kolla läget och få en bedömning på vad jag ska göra med detta och vad det kan vara.

Så hon var här i eftermiddags och tittade på honom. Hon klämde igenom honom, tittade på tänder, kollade i munnen. Kände på böjsenorna och konstaterade att de kändes bra (puh!) och kunde väl egentligen inte hitta någonting som skulle kunna göra honom halt förutom möjligtvis den gamla gallan han har ovanför kotan.

Jag fick skritta och springa med honom så att hon kunde se hur han rörde sig. Han var ren i skritten, men markerade rejält i traven så då gjorde hon inget böjprov utan kunde ju konstatera att han var halt på höger bakben.

Så då ordinerade hon två veckors boxvila och fem dagar med Metacam och efter det ska jag kolla hur han rör sig och är han fortfarande halt då så blir det besök i Slöinge för en riktig hältutredning.

Så långt allt väl, men BOXVILA???? Hur ska det gå???? Jag försökte med det första gången han blev halt. Då blev han tokig när de andra hästarna fick gå ut och han höll på att riva stallet, så jag släppte ut honom eftersom jag tänkte att han skulle skada sig mer på att röja runt i boxen än att gå ute.

Jag frågade veterinären hur hon definierar boxvila och om han inte kan få gå i en liten egen hage ute, men, nej, det är vila I boxen som gäller. Suck! Jaja, vi får hoppas att dessa två veckor går snabbt och att han vänjer sig vid att vara inne hela tiden... Jag får väl köra något rullande schema så att en annan häst får stå inne tillsammans med honom, för jag tror inte att han stannar inne själv. Han vill ju hålla koll på sin flock!

Jag hoppas också att dessa två veckor gör nytta och att han blir frisk och fräsch igen så att vi slipper åka till Slöinge!

Ordinerad boxvila till denne mannen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar