Sidor

tisdag 3 augusti 2021

Bosse på tur!

Igår fick Bosse komma ut på en skrittrunda och han verkade gilla det. Det blev en runda i grushålan och sedan Skattagårdsskogen. Skönt att han kan slappna av och bara skritta. Det har han ju förvisso gjort rätt mycket i vinter när han har varit skadad.

Lugn och fin Bosse

Vi red förbi några får som Bosse nästan gick in till. Han var väldigt nyfiken på dem och de var nyfikna på Bosse :)


Bosse och fåren

Idag ringde klockan tidigt, men jag vaknade av mig själv redan klockan fem och beslutade mig för att gå upp. Jag hade planerat att ta med mig Bosse till Hermanstorps anläggning för att testa att hoppa någon annanstans än hemma eller hos Charlotte.

Jag hade inga stora förhoppningar med tanke på hur det gick på terrängbanan hos FORF. Men jag tänkte att det är bra att göra något sådant här innan vi ger oss ut på pay and jump. För att veta ifall det ens är någon idé att åka på pay and jump.

Som vanligt gick han direkt in i släpet och vi kunde köra iväg. Jag körde via Åkulla, Ästad och Folkared och det var ingen bra väg. Förutom att det är så himla ojämn väg så är det stundtals rätt smalt också, vilket inte är så kul när man har med sig ett brett släp. Men de möten vi fick gick bra i alla fall.

Bosse stod bra i släpet och när vi kom fram var han bara lugn men lite nyfiken.

Redo att åka


Framme

Jag räknade ut att det är hela 11 år sedan jag satte min fot och Bosse satte sin hov på denna anläggning. Jag hade nästan glömt hur där såg ut. De har ju skaffat fiberunderlag sedan vi var där sist. Det hade vi inte ridit på tidigare.

Lyckligtvis stod det redan hinder framme och de stod så bra till att jag bara kunde justera höjden på dem och sedan rida fram.

Han gick och tittade lite runtomkring, men han kändes avslappnad redan från början. Vi travade lite bommar och så tog vi dem i galopp. Då bjöd han mot bommarna väldigt fint, utan att bli för stark. Han var himla fin och balanserad i galoppen i båda varven. Och han verkade gilla den stora fina banan.

Jag filmade passet, men bara med en stillastående videokamera. Jag hade laddat min Gopro, trodde jag, men när jag skulle sätta igång den var den helt död. Så trist! Jag har inte kollat videon än, men jag hoppas att jag i alla fall har fått lite film som kan vara rolig att titta på. Ska redigera imorgon har jag tänkt.

Det fanns några annorlunda hinder än de vi är vana vid, ett svartvitt plankhinder och en grind bland annat. Vi började med plankhindret i trav och några andra också. Han hoppade så fint och det fanns inte minsta antydan till tvekan någonstans!

Han tittade inte på någonting, utan bara hoppade. Kanske att han tog lite bättre språng när det var något ovanligt. Så det kändes så himla bra! Jag testade också att galoppera på lite långa distanser, något vi hade svårt för på torsdagsträningen. Men idag funkade det.

Något som funkar mindre bra är min rädsla för att galoppera mot hindren. Vi kom lite tokigt på ett hinder och efter det tappade jag lite självförtroende och började bromsa. Jag måste rida på! Det blir inte bra annars. Varken för Bosse eller för mig! Men vi fick i alla fall till några bra språng och red lite hinder i följd. Han var så himla fin! Och i och med det beslutade jag mig för att anmäla till lördagens pay and jump på Skultagården, samt nästa veckas pay and jump i Ätrabygden.

Jag har anmält till 70 cm för att det ska kännas enkelt, både för Bosse och för mig. Jag tycker det är bättre att det känns för lätt än att gå upp i höjd innan allt funkar. Jag vet att det är lågt för Bosse, men någonstans måste man ju börja!

Det känns så himla kul att han äntligen är på gång, eller att vi äntligen är på gång! Jag hoppas verkligen att han får vara fortsatt fräsch och att det här håller i sig! Det är ju så kul att hoppa honom när han är så fin och allt mitt slit de senaste fyra åren börjar äntligen ge resultat!

Bosse på HKRK:s bana!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar