Sidor

söndag 11 februari 2024

Bra vecka!

I onsdags begav Compis och jag oss till ridhuset. Där var två ekipage till, Charlotte tömkörde Tindras ponny och så var där en tjej som jobbade sin häst från marken (gick runt med den lite här och där).

Compis var rätt fin att rida tyckte jag, han var rätt så framåt och vi kunde jobba mycket övergångar. Vi blev ensamma i ridhuset efter ett tag och då kunde vi galoppera runt lite mer. Vi har ju inte varit i ridhuset på jättelänge, så han är ju stel och vill "kasta" iväg bogarna åt olika håll. Det behövs verkligen jobbas på böjda spår och raka spår för att vi ska komma igång på riktigt igen. Vi avslutade med att hoppa lite över en bom, vilket var kul! Det blev ett bra pass, dock kallt, så Compis fick frost i "skägget".

Min fine kille!

När vi skrittade hem kvart i åtta var det helt stjärnklart ute och så himla fint. Därför blev jag rätt förvånad när jag vaknade på torsdagen och såg att det var vitt ute. När jag kom ner i köket och skulle kolla temperaturen tittade jag ut på altanen och fick en ännu större överraskning; nästan 1,5 dm snö! Helt underbart!!!

Torsdag morgon

För en gångs skull hade snön kommit utan blåst så den lade sig bara rakt ner. Jag började skotta mig ut mot stallet, skottade altanen och framför garaget. Sedan insåg jag att jag inte skulle kunna köra på vägen som var oplogad, det var mer snö än vad min bil har markfrigång.

Jag började inse att det behövdes skottas ordentligt, så jag väckte Magnus för att skyffla snö med traktorn. Jag fixade i stallet. Hästarna skulle vara inne tills veterinären kom för att vaccinera Donkey, så jag ställde dem på gången medan jag mockade deras boxar. När jag ändå höll på tänkte jag att jag kunde öppna den nya hösilagebalen som vi körde in i helgen. Då var den möglig, så det var ju toppen att Magnus var ute med traktorn. Ut med möglig bal, in med en ny, som lyckligtvis var fin.

Klockan hann bli halv åtta innan jag kom in och kunde sätta mig vid datorn. Det blev en intensiv arbetsdag hemifrån, men jag fick massor av bra saker gjorda, så det kändes ju bra.

Ännu bättre var det faktum att jag kunde sticka ut med Compis i snön innan mörkrets inbrott. Vi kom iväg strax innan kl 17 och det var helt underbart ute! Så ljust och fint! Tillräckligt med snö för att kunna rida ordentligt i det. Det blev en hel del galopp och trav. Compis var lugn och fin i galoppen och höll sig på marken. Ända tills vi var på väg hem genom Skattagårdsskogen, där skulle han minsann hoppa och studsa lite. Busen!


Skottat vid garaget


Ut på tur i snön


Här blev det härlig galopp!

Jag älskar verkligen när det är vinter på riktigt! I fredags var vi på Stadshotellet hela dagen för enhetsdag. En rolig dag blev det, men det var så skönt att åka hem efteråt och inte ha någonting planerat, utan bara kunna lägga sig i soffan och somna i lugn och ro!

Igår vaknade jag vid 5-tiden, så irriterande! Jag kunde inte somna om, så det var bara till att kolla serier en stund innan jag gick upp och ut till hästarna. Denna dag var det så himla blåsigt och SMHI hade lovat regn på eftermiddagen så jag var lite låg på förmiddagen. Jag fastnade i soffan lite för länge, men till sist tog jag tag i mig själv och släpade mig ut i stallet. Tog in Compis och direkt ökade energin.

Vi tog ännu en uteritt i snön. Den här gången blev det en runda i Obbhultskogen. Compis var pigg och ville trava. Nu kan han ju den rundan, så han vet var vi ska trava och galoppera.

Det blev härlig galopp upp i backarna. Han höll sig på marken och var inte riktigt lika snabb uppför. Men han gjorde det ändå bra och det var helt underbart att få galoppera på i snön!

Galopp i orörd snö!

Vi märkte inte av blåsten så mycket i skogen, men på vägen hem blåste det ordentligt. Jag frös inte, men det var svalt. 


Blåsigt på vägen hem, drivor av snö på vägen

Idag lyckades jag sova ända till strax efter sju. Så skönt! Jag kände mig ordentligt pigg när jag vaknade och stalljobbet flöt på bra. När jag kom in därifrån passade jag på att sortera lite tvätt. Jag fixade till en låda i min garderob som hängde lite på sniskan. Det var en skruv som satt lös. När jag ändå hade lådan ute passade jag på att sortera ut strumpor som var omaka och gamla strumpor som blivit dåliga i resåren samt strumpor jag aldrig använder. Kändes bra att få ordning på det!

Magnus var ute och jagade hare med ett gäng, tyvärr fick inte Alyssa följa med, utan jaktsäsongen är nu över för henne. Det betyder att jag äntligen kunde trimma hennes lurviga päls! Det var verkligen hög tid att göra det nu! Hon såg verkligen inte klok ut!

Lurviga taxen!

Det gick himla lätt och fint att trimma henne idag, hon fäller, så pälsen lossnade lätt och fint. Hon blev så himla fin och välvårdad!

Nytrimmad!


Rätt mycket päls!

Jag passade på att duscha henne också när hon var klar. Hon var väl inte så nöjd med det, men hon blev ju så fin och så himla mjuk och go i pälsen!

Så fin vovve som spanar efter jägarna där ute!


Gott att ligga under filten efter duschen

Lite senare på dagen hämtade jag Compis i hagen för att ta oss till ridhuset. Det är ju som sagt välbehövligt att rida lite mer "på riktigt" också, inte bara fräsa runt i skogen.

Vi var inte ensamma idag heller, utan där var ett annat ridande ekipage. Jag jobbade Compis som i onsdags, övergångar, få honom kvick för hjälperna och jobba i galoppen. Fick till galoppen rätt bra till sist. Körde övergångar trav-galopp också för att få honom att reagera bättre på galoppskänkeln och det gjorde han. Han kanske har fått lite bättre kondition.

Han var dock lite seg ibland, men kändes ändå bra att rida honom och det blev ett bra pass. 

Efter ridningen satte jag igång en rådjursbit, tittade på herrarnas jaktstart i skidskytte-VM och sedan blev det ett cykelpass i källaren. Faktiskt första cykelpasset denna vecka, men sjunde veckan i rad med cykelträning, så det känns i alla fall bra.

Jag summerar 4 ridpass denna vecka och det är riktigt bra! Det har varit fördelaktigt med vädret, men nu blir det mer regn till veckan, så jag får se hur mycket ridning det blir. Jag hoppas att jag orkar träna i källaren istället om det inte går att rida. Får ju innerligt hoppas att inga skor ska försvinna nu när det blir blött och jävligt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar