Sidor

onsdag 11 juli 2018

Stängsel och promenad

I måndags började Magnus och jag sätta stängselstolpar i kullen bakom vinterhagen för att ge hästarna lite mer att tugga på. Där är inte mycket till bete på södersidan, men på norrsidan finns det en del gräs och framför allt finns det massor av sly som de kan tugga på.

Jag hade förväntat mig att det skulle vara ett helvete att få ner stolpar i den torra marken och bland all sten som finns där, men det gick faktiskt oväntat smidigt. Ja, det var inte så smidigt när vi skulle över berget, men det gick ändå rätt bra och vi fick dit alla stolpar på rätt så kort tid ändå.

Igår var jag trött och slö när jag kom hem från jobbet, så då gjorde jag ingenting av värde mer än lagade mat. Jag gick i säng tidigt istället. Jag är fortfarande så grymt trött på dagarna!

Men idag kände jag mig piggare. Jag hade färdig mat som bara behövde värmas och jag var ute innan klockan var halv fem. Jag tog med mig min hink med isolatorer, hammare och spik och började spika isolatorer på stolparna. Även det gick väldigt smidigt, även om det var varmt och svetten lackade.

Min stängselhink!
När jag var klar med det gick jag ut i hagen för att hämta hästarna. Först ägnade jag dock en bra stund åt att leta efter Bosses jäkla framsko som han drog av i helgen. Jäkla häst! Och hovis är på semester denna vecka, så det hade ju varit bra att hitta skon och försöka slå på den själv.

Leta leta i gräset
Men hagen är över 2 hektar och det är mycket yta att leta på. Dock så är ju gräset kortare än någonsin och det borde vara lätt att se en sko som ligger där. Jag hittade en grimma..

Fynd
Men det fanns inte en enda sko att uppbringa! Det är så märkligt! Han har ju lagt minst ett par skor varje säsong där de senaste åtta åren och ändå hittade jag inte en enda sko! Jag letade verkligen ordentligt och gick igenom hela hagen, men icke!

Så jag tog med mig hästarna till stallet istället. Pelle sprang runt i hagen och såg fräsch ut så han fick komma ut istället för Sko-Bo.

Men först gick jag igenom Bosse i jakt på fästingar och flugägg och så tog jag ut en söm som satt kvar i den skolösa hoven. Jag smorde hovarna med Hooflex och sprayade honom med flugspray (som han hatar). Och sedan fick han gå in och vila i boxen medan jag gjorde i ordning Pelle.

Pelle stod och halvsov på gången medans jag borstade honom och kratsade hovarna och tränsade. Han såg ut som om han bara ville lägga sig ner och sova :)

Trött-Pelle
Han var ju rätt seg när jag red honom senast så jag undrade ifall han skulle följa med mig eller om jag skulle behöva släpa runt honom på vår runda. Men han piggnade faktiskt till när han väl kom ut och han var rätt energisk i skritten ändå. Han var väldigt lugn dock, men inte sådär slö som han var sist. Så det var riktigt kul att komma ut med honom! Jag får försöka sätta igång honom nu i väntan på att hovis kommer tillbaka från sin semester och kan slå på Bosses sko. Jag vill inte att han ska fläka upp hoven ännu mer nu, för där finns inte mycket att sätta söm i. Så jäkla tråkigt! Precis när hoven var på väg att bli fin, så fläker han upp den och så får vi börja om på nytt igen. Suck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar