Sidor

söndag 7 mars 2021

Helgen

Igår gick inte dagen riktigt som jag hade tänkt mig, men den blev väldigt bra ändå! Vi styrde nämligen kosan till Falkenberg och hälsade äntligen på min gamla mor. Det har ju varit massor av restriktioner när det gäller besök på Falkenbergs äldreboenden, men nu har de äntligen släppt på det och vi kunde komma dit. Vi behövde bara sprita händerna och ta på oss munskydd och så spenderade vi tiden i hennes lägenhet. 

Vi hade med oss lite fika, Magnus och hon åt varsin semla och vi satt och snackade några timmar innan vi styrde kosan hemåt igen. Vi gjorde en mellanlandning i Olofsbo där Elli och Jocke var och grejade med Jockes föräldrars sta.

Jag var rätt seg hela kvällen och efter att Magnus fixat plankor med fläskfilé, beasås, sparris, chaminjoner och tomater (jag fixade blomkålsmos till mig och Magnus gjorde potatismos) så somnade jag rätt gött i soffan innan jag gick ut och fixade hästarna. Bosse hade bajsat i vattenbaljan, så det var bara till att tömma den, göra rent den och fylla på nytt vatten.

Så det blev alltså ingen ridning igår. Det var rätt gött ändå att ha en slapp lördag, det var rätt kallt och blåsigt ute så jag saknade inte direkt att vara ute. Men jag fick i alla fall en ordentlig natts sömn och vaknade strax efter klockan sex i morse, drog mig till halv sju. Det är ju så härligt ljust ute på morgnarna nu och allting är så mycket enklare.

Efter frukost gick Magnus och jag ut och kollade i paddocken. Jag fick lägga ner mina planer på att göra i ordning den när vi upptäckte att det fortfarande är tjäle där. Jäkla skit! Jag får helt enkelt vänta på våren ett tag till.

Istället för att fixa paddocken gick jag ut och hämtade Kalle. Det var rätt blåsigt även idag, men solen sken så när man kom i lä var det rätt härligt ute ändå. Jag började med att jobba honom från marken och märkte direkt att han var väldigt uppmärksam och spänd, så jag valde att gå en runda med honom.

Vi gick i skogen, i Skattagårdsskogen, en runda runt grushålan och sedan hem via Kullagården. Han var väldigt spänd ute också och hade många saker att titta på, men han går ju fram när jag går framför. Det blir ju en utmaning att få honom att känna sig trygg och gå fram när jag sitter på hans rygg, men det är bara till att fortsätta träna så ska det nog också lösa sig framöver!

Han är i alla fall mysig att gå med och emellanåt vill han mysa lite och gosa. Så härligt att ha en sådan häst!

Myskillen!

När jag var klar med Kalle fick hästarna lunch och jag tog en kopp te innan jag gick ut och hämtade Bosse för att rida honom. Jag började med arbete från marken för honom också. Senast jag gjorde det slutade det inte så bra, han blev sur och jag blev irriterad för att han inte ville flytta på sig, så det blev bara kasst.

Men idag förstod han bättre vad jag ville när jag bad honom backa och flytta bakbenen och frambenen. Dock tröttnar han efter ett tag och försöker sparka och bitas, men när han väl ger efter gör han det jättebra. Så det är bara till att öva på med honom också!

Vi red ut en runda på banvallen. Hans ben var fina utan svullnader och värme idag så han fick trava några sträckor på banvallen. Han kändes väldigt fräsch, så vi travade på, men lade in längre skrittpauser emellan. Vi kom ut på Tvåkkersvägen och sedan svängde vi in mot Linneskogen. Där brukar vi ju galoppera upp för backen, så där laddade han lite, men han fick trava upp för backen och sedan blev det skritt igen. Jag ville inte fresta för mycket när jag inte vet riktigt hur mycket han tål.

Det blev lite trav på slutet också fram mot Spekås, sedan var tanken att vi skulle skritta hem. Men han blev rädd för något är vi kom fram till Linnarp och travade lite på asfalten också. Men till sist fick jag lugnat honom och vi kunde skritta hem i lugn och ro.

Benen kändes fina även efter passet, så jag hoppas att han har läkt ut sin hälta helt nu. Kommande vecka blir det fortsatt uteritter med travinslag och så får det bli galopp till helgen. 

Pigg kille som bara vill springa!

Vi får väl se hur det blir med ridning kommande vecka då väderprognosen ser allt annat än trevlig ut. 2,5 decimeter snö på torsdag hoppas jag inte stämmer! Det ser ju ok ut till och med onsdag, men sedan blir det snö, regn och blåst. Så trist! Men jag hoppas att det är det sista vi ser av vintern för den här säsongen! Trist också med minusgrader på nätterna eftersom det inte hjälper tjälen i min paddock att försvinna!

Men, men, vädret kan vi inte påverka, så det är väl bara till att genomlida helt enkelt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar